in

Імітація контролю

Якщо терміново не змінити порядок перевірки декларацій,

НАЗК замість покарання корупціонерів легалізує їхні статки

Перші результати перевірок декларацій засвідчили, що їх вперто й успішно перетворюють на нульові. Іншими словами легалізують корупційні статки чиновників без будь-якої відповідальності. Робити це абсолютно законно дозволяє існуючий порядок перевірки декларацій. Якщо його терміново не виправити притягнути високопосадовців до відповідальності за задекларовані мільйонні статки буде неможливо.

«Порядок перевірки декларацій» — це по суті інструкція, яка визначає, чиї декларації, як і коли має перевіряти НАЗК. Він був розроблений Мін’юстом і затверджений рішенням НАЗК 10 лютого 2017 — аж через 5 місяців після запуску системи е-декларування й подачі перших декларацій. Протягом цих місяців вся країна спостерігала за бюрократичним пінг-понгом між безвідповідальним НАЗК і Мін’юстом, який вирішив усіх врятувати, взявшись за розробку порядку. Ну й розробив — такий порядок, який дозволяє високопосадовцям уникнути відповідальності.

У чому проблема цього порядку?

Наприклад, у тому, що НАЗК прямо заборонено проводити оцінку задекларованих активів. Тобто задекларувала суддя Київського апеляційного господарського суду Алданова, наприклад, придбання авто за ціною в 4 рази меншою за ринкову — і НАЗК не буде перевіряти, хто міг їй його продати, і як вона могла його купити.

Наприклад, у тому, що НАЗК зобов’язане провести повну перевірку декларації за наявними в нього відомостями, навіть якщо не вистачає інформації, бо, скажімо, не надійшли відповіді на запити. Тобто не відповіли по декларації міністра юстиції Петренка 6 органів, включно із самим Міністерством юстиції, а НАЗК все одно мусить затвердити результати, по суті нічого не перевіривши.

Наприклад, у тому, що НАЗК може перевіряти лише те майно, яке зазначене в декларації, але не те, що НЕ зазначене. Тобто приховав посадовець, наприклад, нерухомість за кордоном — і НАЗК не буде перевіряти, чи вона в нього насправді є.

Наприклад, у тому, що НАЗК навіть не порівнює доходи з видатками (так званий логічний та арифметичний контроль), бо в порядку написано, що всі подані декларації вважаються такими…, що його пройшли.

Про недолугість існуючого порядку говорив і сам відповідальний за перевірку декларацій член НАЗК Руслан Радецький після появи перших результатів перевірок. Говорив,  проте за півроку після його затвердження нічого не зробив для того, аби це змінити. А це значить — НАЗК продовжує перевіряти декларації за існуючим порядком, легалізуючи статки прем’єра, міністрів та ще майже трьох сотень чиновників, перевірки чиїх декларацій вони вже розпочали або навіть завершили. Й усіх все влаштовує.

Єдине, на що спромігся Руслан Радецький, — це попросити наші рекомендації для внесення змін до порядку. Звісно, ми надіслали свої пропозиції (на 7 сторінках), але… серйозно? Пане Радецький, вам громадяни зі своїх податків щомісяця платять по 100 тисяч, очікуючи, що ви сумлінно й професійно виконуватимете таку надзвичайно важливу роботу — виявляти й очищувати від корупціонерів державну владу, а що робите ви? Звертаєтесь до громадських активістів, щоб вони зробили за вас вашу роботу, бо вам необхідно прикрити власну бездіяльність, саботаж та повну непрофесійність?

Якщо відповідальний за перевірку декларацій у НАЗК не розуміє, в чому проблема порядку перевірки, за яким нічого не перевіряється, ось вам наш аналіз і пропозиції на 7 сторінках. Готуйте зміни і виносьте на голосування НАЗК. Там також цілий список правил для логічного та арифметичного контролю, які ви за рік своєї роботи так і не спромоглися зробити.

Бо поки ви витрачаєте наші податки на придумування чергових способів, як не перевіряти декларації, доводиться вимагати пояснення статків у мільйонерів у деклараціях самим. Але якщо так, то для чого нам тоді ви, які так дорого обходяться платникам податків, країні?

 

Кому вигідно, щоб перевірки високопосадовців не відбувалися прозоро та неупереджено? Та самим же високопосадовцям, яких мають перевіряти. Й поки влада на всіх міжнародних зустрічах звітує про те, яка вона молодець, що запустила е-декларування, в Україні підзвітні й підконтрольні їй органи продовжують саботувати та робити все можливе, аби е-декларування так ніколи і не запрацювало в повному обсязі.

Процес запуску е-декларування — це яскравий приклад того, як українські високопосадовці та їх оточення своєю цинічною постійною брехнею на всіх рівнях викликають зневіру українців та міжнародних партнерів у можливість проведення реальних реформ в Україні та ефективну боротьбу з корупцією. Ми самі маємо усвідомити: нам вистачить віри та сил зламати шию цьому корупційному спруту, який душить та знищує нашу державу. І для цього в нас є зброя – е-декларування. Але щоб вона запрацювала, треба, аби сотні, тисячі, мільйони українців почали її використовувати. Для цього достатньо перевірити всього одну декларацію. Як — написано тут. І вимагати, щоб відповідальні за результати органи виконували свою роботу. Це тяжка робота та цього завжди вимагають великі перемоги. Але разом ми точно впораємося.

Саша Дрік, голова Ради ГО «Громадський люстраційний комітет», координатор коаліції «Декларації під контролем»

Джерело: УП

Рейтинг публікації

Written by admin

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0

Чи потрібна судам антикорупційна палата?

Фіскали проти металургів