in ,

Прокуратура — без слідства

Хто розслідуватиме кримінальні справи, доки зявиться ДБР?

На 5 каналі  днями відомі «експерти», зокрема макіївський інженер-будівельник Юрій Гримчак, львівський біолог-філолог Тарас Чорновіл і київський літератор Олексій Бригинець достеменно проаналізували ситуацію зі створення Державного бюро розслідувань (далі – ДБР) та Антикорупційого суд. І як казав один колишній слідчий при цьому політику і юриспруденцію змішали «в сметану».. І нічого зайвого, але чомусь за «за Державу обідно».    Адже людина, яка жодного разу не «відкривала» кримінальної справи, а ще гірше не «закривала» її не має морального права називати себе експертом у сфері правоохоронної діяльності, боротьбі зі злочинністю. Все це профанації. 

Проте розкладемо все по порядку. Дійсно 20 листопада настає час «Ч» для органів слідства (на сьогодні в різних службах і органах нараховується близько 20 тисяч слідчих). Прокуратура з 21 листопада позбувається повноважень із розслідування кримінальних проваджень, а отже, має передати велику кількість таких проваджень Національному антикорупційному бюро. Така ситуація виникла через те, що своєчасно не створено Державне бюро розслідувань, яке повинно в подальшому розслідувати ці справи. Нагадаємо, закон про ДБР був прийнятий Верховною Радою 12 листопада 2015 року та є частиною так званого пакету безвізових законів. Президент Петро Порошенко підписав його в січні 2016 року, 1 березня того ж року закон вступив у силу. Конкурсна комісія повинна була обрати керівника Державного бюро розслідувань і його заступників до липня цього року, а повноцінно ДБР мало почати роботу 20 листопада 2017-го.

Однак цього не сталося. На що Генпрокурор Юрій Луценко в ході засідання комітету Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності заявив: «Маємо факт, що функцію слідства на даний момент передавати нікому. У той же час закон чітко говорить, що з 21 листопада ці функції, крім проведення слідства за старими справами, в Генпрокуратури не буде … Що станеться після цього? За нами залишиться близько 35 тисяч відкритих раніше справ «за фактом», з яких, за нашими підрахунками близько 15 тисяч справ необхідно буде передати НАБУ», — заявив Ю. Луценко.

За офіційними даними сьогодні в органах прокуратури розслідується понад 20 тисяч кримінальних справ, ще  близько 16 тисяч у військової прокуратури. Разом це близько 36 тисяч, з яких майже 15 тисяч підслідні ДБР і які реально будуть передані в НАБУ. Це поглине цей орган, який перетвориться в суцільну бюрократичну яму.

Причина нестворення ДБР усім нам відома — конкурсна комісія не впоралася зі своїми функціями й не змогла обрати керівництво ДБР у визначені строки, головним чином  із політичних мотивів. Інших причин, зокрема юридичних чи таких, як «немає грошей», не видно. Більше  походить на те, що у влади відсутня політична воля на цей крок.

Отже, з ДБР експеримент не вдався. «…І якщо до нового року ДБР не запрацює, то необхідні законодавчі зміни для надання повноважень із розслідування іншим органам», — каже Генпрокурор. При цьому після втрати органами прокуратури повноважень вести слідство, такі функції, крім НАБУ, залишаться в поліції й СБУ. Однак законодавство обмежує право цих органів розслідувати справи певної категорії. Бо існує така вперта річь, як підслідність. Тобто ти маєш повноваження проводити розслідування лише певної категорії злочинів. На інші категорії зазіхати — зась. Це цілком справедливе й правомірне положення кримінального процесу і його порушувати жодним чином не можна. Бо це наступ на права людини,  втоптування в землю принципу верховенства права. І якщо експерти, про яких ішлося вище ,«керують» державними справами у цій царині, то все стає зрозумілим.

Є ще й інша проблема. На сьогодні між органами слідства ведуться такі собі міжусобні війни. Так НАБУ нині заперечує звинувачення НАЗК про конфлікт інтересів у керівника НАБУ Артема Ситника. Зокрема, 3 листопада НАБУ надало копії запитуваних НАЗК документів по адміністративній справі за позовом ТОВ «Юридична компанія «Студія права»  ДФС, в якому А. Ситник був залучений до участі в якості третьої особи на стороні відповідача. Разом із цим детективи НАБУ в рамках досудового розслідування кримінального провадження від 5 жовтня викликали на допит в якості свідка главу НАЗК Наталю Корчак, яка не з’явилася на допит. І так цілий рік, щотижня і щодня.  Правоохоронна діяльність перетворилася на війну всіх проти всіх. Що з цього виходить, можна легко здогадатися. Цією ситуацією користуються сумнівні ділки й «спеціалісти», які сміливо йдуть до влади. А остання рекрутує різних «експертів», що провокують нові провали й виклики. Замкнене коло має бути розірвано справжніми професіоналами, яких чомусь відсувають від державних справ. Сподіваємось, що вони таки зможуть переломити цю ситуацію.

Віктор Ковальський  

Джерело: ЮВУ

Рейтинг публікації

Written by admin

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0

Інформаційні технології у судочинстві

Законодавчий абсурд