Мінторг США завершив процедуру збору коментарів в рамках розгляду запиту про зміну статусу російської економіки з ринковою на неринкову, який був поданий американськими виробниками добрив. У направленому на адресу відомства листі російське Мінекономіки виступило різко проти такої зміни статусу, заявивши, що подібна практика порушує норми СОТ. Заявники ж посилаються на ті ж критерії, за якими неринковий статус залишається у Китаю, – це зростання впливу держави на економіку, висока частка держсектора в ній і протекціонізм по відношенню до власних виробників.
Мінторг США завершив збір коментарів учасників ринку про відповідність російської економіки статусу ринкової. Причиною цього стало звернення американських виробників добрив (CF Industries Nitrogen, Terra Nitrogen, Terra International), які надали відомству «достатні докази» для того, щоб почати оцінку доцільності збереження статусу російської економіки як ринкової з метою антидемпінгового регулювання (відсутність такого статусу дозволяє застосовувати антидемпінгові мита, відштовхуючись від порівняльного аналізу цін на продукцію в інших країнах).
Останній раз подібна оцінка проводилася Минторгом в 2002 році, коли економіка Росії та отримала ринковий статус. Пояснимо, що до всіх країн застосовується єдиний перелік досить широких критеріїв.
Він включає гнучкість валютного курсу, ступінь, в якій ставки заробітної плати визначаються шляхом вільних переговорів між працівниками і менеджментом, свободу доступу іноземних інвесторів, контроль держави над засобами виробництва і власністю, контроль за розподілом ресурсів і ціноутворенням, а також «інші відповідні фактори, які уповноважений орган вважатиме необхідними ».
Обгрунтування про необхідність скасування ринкового статусу американським виробникам добрив готувала юридична компанія WilmerHale (саме вона минулого тижня представила звіт про порушення при розрахунку рейтингу Doing Business).
Аргументація юристів в звіті будується на збільшенні частки держави в російській економіці, посилення контролю над розподілом ресурсів і доступом іноземного капіталу (що «звернуло ефект від реформ, початих до 2002 року»), а також на підвищенні рівня протекціонізму в торговельній політиці після вступу Росії в СОТ в 2012 році.
Також автори звіту посилаються на присвоєння у 2020 році статусу неринковою економіки Білорусії, вказуючи на зближення двох країн, і на аргументи, на які посилався Мінторг США при збереженні неринкового статусу Китаю в 2017 році (підвищення ролі держкомпаній, контроль над фінансовими інститутами, політика щодо підтримки окремих галузей). Ті ж характеристики властиві і російській економіці, йдеться в коментарі. Крім виробників добрив від США звернення були представлені сталеливарної компанією Nucor, коаліцією деревообробних компаній і виробниками урану.
З російської сторони коментарі надали Мінекономіки, п’ять російських експортерів (НЛМК, «Русал», «Северсталь», «Єврохім» і «Акрон»), а також професор МДІМВ Тетяна Ісаченко і професор ВШЕ Ірина Медведкова. У Мінекономіки вказали, що аргументи заявників є оціночними судженнями і не підтверджені фактичними даними. Також у відомстві посилаються на поліпшення позицій РФ в рейтингах (в тому числі Doing Business, випуск якого був зупинений СБ), на гнучкість курсу рубля і встановлення зарплат, а також на скорочення кількості ФГУПів і компаній з державною участю. Відомство цитує Міжнародний валютний фонд, оцінивши, що частка держави в російській економіці складає 30-35% і незначно змінилася за десять років. У разі втрати Росією ринкового статусу застосування антидемпінгових мит за відповідними методиками означатиме порушення норм СОТ і призведе до заходів у відповідь, попередили в відомстві.
Суперечка вже зачіпає інтереси не тільки виробників карбамідо-аміачної суміші, про які йшла мова в первинному заяві.
Споживання таких добрив в США оцінюється всього в $ 2,1 млрд, з яких імпорт не перевищує $ 400 млн (крім Росії поставки здійснюють Тринідад і Тобаго, Канада, Нідерланди та Єгипет). Підвищення ж мит після зміни статусу може торкнутися в першу чергу російських металургів і постачальників всіх добрив – на них в минулому році припало до 11% російського експорту в США (його сумарний обсяг склав $ 10,8 млрд). Мінеральні ресурси, на які припадає половина поставок, як правило, не обкладаються митом, проте втрата ринкового статусу може ускладнити будь-які торгові переговори – в умовах фактичної заморозки роботи СОТ у російської сторони не буде можливості спростувати висновки Мінторгу США про недостатній рівень відкритості економіки.
За публікаціями у ЗМІ.
Коментарі
Loading…