Виконавча директорка Коаліції Реанімаційний Пакет Реформ Ольга Лимар підкреслила на початку обговорення: «Ми виходимо за межі вузьких експертних обговорень та починаємо говорити безпосередньо з представниками місцевого самоврядування. Ми відчуваємо, що ще немає достатнього розуміння теми нагляду за місцевим самоврядуванням, адже тут не йдеться про тиск на місцеве самоврядування, а це правильна європейська практика, яку варто впроваджувати в Україні».
Функції нагляду здійснюються вже, законопроєкт глобально не новий, та втім він має деталізувати й структурувати процес супервізії громад. Зокрема, Олександр Корнієнко, перший заступник голови Верховної Ради України, зазначив: «У Європейській хартії місцевого самоврядування йдеться, що нагляд має бути дбайливим. Тобто таким, який розриває місцеве самоврядування, який робить його сильнішим, кращим. Держава має не лише давати ресурси, а й здійснювати супервізію, який дозволить громаді розвиватися, а мешканцям реалізовувати свої потреби».
Більшість спікерів погодилися, що нагляд потрібен, і перш за все «як певний регламентний документ, який врегулює механізм діяльності обласних адміністрацій по відношенню до органів місцевого самоврядування», зауважив Вʼячеслав Негода, голова Тернопільської ОВА.
«Законопроєкт №4298 є дуже важливим в контексті європейської інтеграції України та є важливою частиною кластеру Fundamentals в аспекті організації державного урядування в розділі організація та підзвітність. Впроваджений нагляд буде ретельно перевірятись на якість Європейською Комісією, щоб оцінити нашу готовність до європейської інтеграції», — додав Ігор Коліушко, голова правління Центру політико-правових реформ.
Водночас окремі представники органів місцевого самоврядування висловили певні занепокоєння щодо ймовірної обтяжливості та зловживання контролем з боку наглядового органу по відношенню до них. На важливості балансу наголосив заступник голови Львівської обласної військової адміністрації Андрій Годик: «Будь-яка демократична система передбачає систему інструментів стримувань і противаг. Запровадження нагляду має стати одним з базових інструментів цієї системи. Проте важливо, щоб в тексті було дотримано принципу балансу, щоб самоврядні функції ОМС не були порушені, але з іншої сторони був здійснений нагляд».
Під час дискусії представники парламенту зазначили: законопроєкт №4298 буде ухвалений в першому кварталі 2025 року. До того часу має бути сформульований збалансований текст для голосування, щоб, з одного боку, не порушити самоврядні функції місцевого самоврядування, а з іншого, забезпечити здійснення нагляду. Народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталій Безгін запевнив: «Законопроєкт №4298 вже не є предметом обговорень, це вже предмет зобовʼязань перед європейськими партнерами. Це наш борг, який ми повинні закрити в рамках переговорного процесу».
У підсумку, учасники круглого столу погодилися, що важливо запровадити м’яку модель нагляду за ОМС задля побудови партнерських відносин між органами місцевого самоврядування та органами державної виконавчої влади на місцях.
Захід організувала Коаліція Реанімаційний Пакет Реформ у співпраці із Центром політико-правових реформ в рамках проєкту «Підтримка законодавчої бази та політичного діалогу щодо національного нагляду», він став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього заходу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.
Коментарі
Loading…