Мін’юст проводить консультації з приводу доцільності запровадження інституту мирових судів. В консультаціях беруть участь, крім власне спеціалістів Мін’юсту, народні депутати, судді Верховного Суду, науковці, експерти.
Інститут мирових суддів дозволяє спростити доступ до правосуддя по окремим категоріям нескладних справ. Адже мирові судді знаходитимуться безпосередньо в громадах, і процедура розгляду справ в мирових судах чи за участю мирового судді має бути набагато простішою, ніж в судах загальної юрисдикції.
До того ж це допоможе розвантажити традиційних судів від дрібних справ. І дасть змогу зосередитись на вирішенні спорів по більш серйозним та складним справам, прискорити їх розгляд.
Можливе підвищення авторитету правосуддя, тому що мирових суддів, якщо вони будуть виборними, обирати має громада. Сподіваємося, це підвищить довіру до тих інституцій, які вирішують спори. Головне, щоб це був не громадський інститут, як наприклад, товариські суди, а професійний.
Мінюст проводить моніторинг цього питання, досліджує як інститут мирових суддів працює в інших країнах, які є моделі його функціонування, і до кінця року обіцяє представити цей моніторинг на розсуд експертів та народних депутатів, які власне і можуть виступити ініціаторами відповідного законопроекту.
Як акжуть учасники консультацій існує два напрямки впровадження цього інституту. Перший – імплементувати інститут мирових судів в існуючу систему судоустрою, що потребує змін до Конституції. Це більш довгий процес, успішність його залежить від того, чи збереться необхідна кількість депутатських голосів – більше 300 на фінальному етапі.
Другий варіант, який не потребуватиме змін в Конституції – це можливість зробити інститут мирових суддів як спосіб альтернативного вирішення спорів чи зробити їх органами, які вирішують спори в системі органів місцевого самоврядування. Для цього потрібен відповідний закон, що встановить таку альтернативу.
В багатьох країнах цей інститут діє, і досить успішно. В Україні його треба буде створювати з нуля. Нам не обов’язково копіювати модель якоїсь країни – можемо взяти за основу будь-яку модель і її пристосувати до українських реалій, впровадити якісь корисні елементи з досвіду будь-якої країни.
Не всі учасники цього обговорення схвально ставляться до ідеї запровадження інституту мирових суддів. Судді Верховного Суду, наприклад, висловили думку, що це питання не на часі, висловили сумнів в його успішності, вказавши що спочатку потрібно навести лад в існуючих судах та у всій судовій системі в цілому. Але ці процеси мають йти паралельно – таке впровадження займе чимало часу і наразі є досить відтермінованою перспективою. Звичайно ж, традиційними судами треба займатись, укомплектовувати їх, фінансувати, створювати належні умови – ці питання ніхто не знімає. І авжеж, традиційні суди і мирові не мають бути конкурентами.
Коментарі
Loading…