in

А зміна то росте в юристів знаюча…

XV Всеукраїнський турнір юних правознавців: висновки та уроки

Нещодавно, а саме з 31 жовтня по 4 листопада в Полтаві пройшов ювілейний всеукраїнський турнір юних правознавців. У порівнянні з минулим турніром, на якому була представлена рекордна кількість команд 30, цього разу їх кількість зменшилася до 25-ти. Найбільше команд було з міста засновника цього інтелектуального змагання школярів Харкова, аж сім. І чотири з них отримали дипломи переможців різних ступенів. У турнірі також взяли участь по дві команди від Донецької,  Волинської,  Житомирської та Одеської областей; по одній команді від Рівненської, Луганської, Хмельницької, Черкаської, Полтавської, Львівської та Запорізької областей.

Загалом про турнір

Зазначу, що вперше за останні декілька років на турнірі не були представлені Тернопільщина та Івано-Франківщина, натомість після кількарічної перерви повернулася «у стрій» Сумська область. Як і в деякі попередні роки в змаганнях не брали участь представники Києва, Київської, Чернігівської, Миколаївської, Чернівецької, Дніпропетровської, Херсонської, Кіровоградської, Закарпатської та Вінницької областей, в яких є потужні юридичні вищі навчальні заклади.  А отже, зазначені заклади не мають впливу або відсторонені від роботи з учнівським середовищем, а місцеві державні адміністрації та установи освіти недостатньо приділяють уваги правоосвітній роботі у полтаварегіоні.

Загалом турнір пройшов за оновленим положенням, яке дало можливість уникнути таких ситуацій, які б не були ним врегульовані. Його організація, система оцінювання, контакти  між учасниками, підбиття підсумків відповідали нормативним документам МОН, а саме  Положенню про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти  науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22 вересня 2011 року № 1099, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за  № 1318/20056, та наказу МОН України від 13 жовтня 2017 року № 1376 «Про проведення фінальних етапів Всеукраїнських учнівських турнірів юних географів, хіміків, математиків імені професора М. Й. Ядренка, економістів, правознавців, винахідників і раціоналізаторів, інформатиків, біологів, фізиків у 2017/2018 навчальному році.

Приблизно за три місяці до початку правових змагань до відома всіх зацікавлених осіб було доведено перелік завдань на турнір. Ним було визначено наступні питання:

— природні права людини: криза правового захисту;

— поняття «ефективний судовий захист»: проблема правового визначення та практика Європейського суду з прав людини;

— обмеження свободи мирних зібрань: в «інтересах» публічної влади чи в інтересах захисту громадського порядку;

— корупційні правопорушення: місце в системі юридичної відповідальності;

— фактична помилка в кримінальному праві України та її значення для кримінальної відповідальності;

— кримінальний проступок: шляхи законодавчого запровадження;

— проблеми виконання судових рішень про відібрання дитини;

— авторське право в інтернеті: особливості порушення та проблеми захисту;

— злочинність безпритульних неповнолітніх осіб: кримінологічна характеристика та шляхи запобігання;

— інклюзивна освіта в Україні:нормативно-правове регулювання та реалізація міжнародних стандартів;

— проблемні питання права власності подружжя під час укладення шлюбних договорів;

— комісії по трудових спорах:»пережиток» радянського трудового права чи ефективний спосіб поновлення прав робітників;

— запровадження інституту приватних виконавців: «узаконення» колекторів чи шлях до ефективного виконання судових рішень;

— відповідальність батьків за неналежне виховання дітей у цивільному та сімейному законодавстві України: порівняльно-правовий аспект;

Майбутнім учасникам турніру заздалегідь було повідомлено і завдання до фінальних боїв. Такими завданнями стали: дискрекційні повноваження органів публічної влади: поняття, межі допустимості використання, європейські стандарти; скасування мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення: завершення земельної реформи в Україні чи втрата головного ресурсу держави; електронна демократія: українські реалії та перспективи; реформування конституційної юстиції в Україні: результати, ризики та прогнози.

Результати змагань

Якщо вже йти за подіями турніру, то 1 та 2 листопада відбулися чвертьфінальні (відбіркові) бої, за підсумками яких до участі в півфіналі було допущено 15 команд. Ними стали наступні (список команд подається за кількістю набраних балів по спадаючій): «Слобожани» (Харків), «VotumVictoriam» (Волинська обл.), «Aequitas» (Волинська обл.), «Нове покоління» (Харків), «Юнісеф», (Харків), збірна команда Харкова, «Лідер» (Полтавська обл.), «Голос Феміди» (Житомирська обл.), «Devide et impera» (Харків), «Бердичівські правознавці» (Житомирська обл.), «NatusVincere» (Рівненська обл.), «Феміда» (Донецька обл.), «Слуги Феміди» (Хмельницька обл.), «Кворум» (Черкаська обл.) та «Ломанум» Луганщини.

За результатами фінальних боїв перші місця вибороли команди «Слобожани» з Харковав та «Аequitas» із Волині. Решта учасників фінальних боїв були нагороджені дипломами другого ступеня.

Варто зазначити, що доброю традицією турнірів стало відзначення команд за особливі досягнення. Так, цьогоріч  координатор освітніх програм Ammesty International в Україні, Володимир Селіваненко нагородив грошовими преміями три команди, які в своїх виступах висвітлювали правозахисну тематику. Це «Natus Vincere» з Рівненщини, збірна міста Харкова та «Слобожани» з того ж Харкова.

Призи з емблемами НаУКМА та книги юридичної тематики від видавничої організації «Юрінком Інтер» отримали команди Волинської, Донецької, Луганської областей, а також команда «Нове покоління» з Харкова. Подарунки вручив заступник міністра юстиції, заступник голови журі турніру, викладач НаУКМА Сергій Пєтухов та голова журі, президент видавничої організації «Юрінком Інтер» Віктор Ковальський.

Новелою ювілейного турніру стало проведення, після багаторічної перерви рейтингових боїв, в яких перемогу здобули команди «Фортуна-Дон» із Донецької області та «25 кадр» із Запоріжжя, ще раз підкресливши висококласну підготовку.

Несподіванки

Цей турнір засвідчив, що незважаючи на відсутність ЗНО з правознавства, скорочення числа юридичних ліцеїв, правничих гімназій та профільних класів, припинення викладання правознавства з наступного навчального року в 10 класі тощо, інтерес до цього навчального предмета не спадає. Навіть зменшення кількості команд — учасниць турніру в цьому році в порівнянні з попереднім роком не свідчить про спадання інтересу до цієї навчальної дисципліни, оскільки зменшення кількості учасників, скоріш за все, пояснюється складним соціально-економічним становищем у державі, неувагою до цього предмету. Водночас спостерігається певне зростання рівня підготовки команд, удосконалення їх предметних та ключових компетентностей, покращення культури мовлення, перехід всіх без винятку команд на державну мову, розширення кола наукових і правових джерел, на які спиралися доповідачі та опоненти, більш вдале використання правозастосовної практики для обґрунтування власних висновків. Хоча, відверто кажучи, на сьогодні  керівники команд звертали увагу на погану підтримку закладів освіти літературою, правничою зокрема, а бібліотечні фонди шкіл не оновлюються достатньою мірою. Також не мають у своїх фондах юридичної літератури й інститути післядипломної педагогічної освіти, що здійснюють забезпечення перепідготовку вчителів з права.

Вчитися потрібно всім

Під час турніру на різних етапах його проведення учасники в своїх виступах зуміли глибоко розкрити історичний та політологічний аспекти аналізованих ними питань, а при аналізі окремих проблем робити вдалі посилання на міжнародний досвід їх вирішення, чітко зазначаючи при цьому всі можливі ризики використання цього досвіду у вітчизняній правозастосовній практиці. Переважна більшість учасників досить вільно оперувала складною правовою термінологією, продемонструвала глибоке знання і розуміння норм вітчизняного та міжнародного права. При тому окремі учасники турніру змогли визначити не лише правові, а й соціальні, економічні та політичні наслідки пропонованих ними шляхів вирішення обговорюваних правових проблем, розглянути не тільки правові аспекти обговорюваних питань, а також моральні та релігійні.

Загалом цей турнір у позитивному плані відрізняється від деяких попередніх інтелектуальних змагань старшокласників ще й тим, що науковий рівень запитань, які опоненти задавали доповідачам, а рецензенти як доповідачам, так і опонентам, дещо зріс. Відбулося певне скорочення чисто репродуктивних запитань, які задавалися всупереч правилам проведення боїв і мали на меті проекзаменувати інших учасників змагань, що призводило до непродуктивних витрат часу й негативно позначалося на спробах вирішення тих питань, які були предметом обговорення під час проведення боїв. Разом із тим мали місце випадки, коли опоненти задавали доповідачам запитання, які мали, образно кажучи, «троюрідний» стосунок до обговорюваної проблеми. Для прикладу при обговоренні проблемних питань права власності подружжя під час укладення шлюбних договорів опонент запропонував доповідачеві охарактеризувати подружню зраду як різновид негідної поведінки одного з подружжя в шлюбних відносинах, забувши при цьому, що термін «подружня зрада» навряд чи можна вважати чисто правовим. Одним із суттєвих недоліків у виступах доповідачів та опонентів став факт неврахування ними змін до законодавства, окремі з яких набрали чинності понад рік до цього. Співавторів цієї публікації найбільше здивував той факт, що жодна з команд, за виступами яких ми спостерігали, не помітила змін до сімейного законодавства, що стосуються патронату і навіть не здогадувалася, що інститут патронату є міжгалузевим.

Повною несподіванкою для членів журі стала необізнаність деяких учасників турніру з основними положеннями конституційної реформи в частині зміни правового статусу Конституційного Суду України. Для прикладу, навіть під час фінального бою одна з команд стверджувала, що КСУ зберігає право тлумачення законів і навіть не здогадувалася про те, що чинний Закон України «Про Конституційний Суд України» передбачає таку нову форму звернення до Суду, як конституційна скарга, а конституційне подання та конституційне звернення зазнали суттєвих змін як щодо суб’єктів, так і щодо предмету.

Одним із недоліків у виступах як доповідачів, так і опонентів було те, що вони подеколи не надавали належного значення формулюванню завдань і тому інколи відхилялися вбік від досліджуваної проблеми. Великою несподіванкою для членів журі став той факт, що у фінальному бою при розгляді питання «Реформування конституційної юстиції в Україні: результати, ризики та прогнози» жоден з учасників змагань не звернув увагу на таку новацію реформи, як запровадження конкурсних засад відбору кандидатур на посади суддів КСУ. У зв’язку з цим не було дано критичної оцінки рішенню законодавця, який відмовився від створення єдиної конкурсної комісії, а натомість уповноважив кожного суб’єкта, який здійснює призначення на посади суддів КСУ, самостійно встановлювати правила конкурсного відбору. І це при тому, що статус усіх суддів є однаковим. Поза увагою учасників турніру залишилося й таке питання, як можливість виникнення ризику звуження змісту та обсягу права на судовий захист у зв’язку з втратою КСУ права тлумачення законів тощо.

Досить складним завданням для деяких команд стало порівняння відповідальності батьків за неналежне виховання дітей у цивільному і сімейному законодавстві України. Дійшло до того, що окремі учасники наполягали на тому, що поруч із такими видами юридичної відповідальності, як цивільна, кримінальна, матеріальна, дисциплінарна та адміністративна, існує також сімейна відповідальність. Тобто учні вважали  правові санкції за певні порушення норм сімейного законодавства синонімом сімейної відповідальності. Спільні ознаки вказані не були, а відмінні були названі далеко не в повному обсязі. Учасники турніру, зокрема, не зазначили, що відповідальність за неналежне виховання дітей у цивільному праві, на відміну від сімейного права, носить виключно майновий характер. Не менш суттєвим недоліком було й те, що ні доповідачі, ні опоненти не вказали на той факт, що відповідальність у цивільному законодавстві за неналежне виховання дітей настає за протиправну бездіяльність, а в сімейному також і за протиправні дії (наприклад, за жорстоке поводження з дитиною).

Одним із недоліків, який був притаманний окремим командам, стала певна плутанина в юридичних термінах. Так, для прикладу, один з опонентів розглядав нікчемний шлюб не як різновид недійсності шлюбу, тобто співвідносив ці поняття не як частину й ціле, а як два різні поняття хоча й одного логічного ряду. В свою чергу інший доповідач наполягав на тому, що при укладенні шлюбного договору нотаріус має переконатися в наявності працездатності (а не повної дієздатності) в осіб, які укладають цей договір. Ще однією проблемою, з якою не змогли впоратися чимало учасників, була проблема застосування термінології цивільного права як базової галузі приватного права стосовно інших галузей приватного права. Наприклад, один з учасників турніру не зміг пояснити, що означає укладання трудового договору під скасувальною умовою, а другий учасник наполягав на тому, що шлюбний договір відповідно до норм сімейного законодавства може бути визнаний недійсним, однак не вважається нікчемним, забувши при цьому, що до питання про недійсність шлюбного договору можуть застосовуватися загальні положення Цивільного кодексу. Наприклад, шлюбний договір буде вважатися нікчемним, якщо не буде нотаріально засвідчений.

Інколи в учасників виникали складнощі з визначенням суб’єктів корупційного правопорушення та визначенням видів юридичної відповідальності, до яких можна притягнути цих осіб. На дещо несподіване запитання одного зі співавторів цієї статті про те, чи може член журі всеукраїнського турніру юних правознавців бути суб’єктом корупційного правопорушення, за яке його можна притягнути до дисциплінарної відповідальності, була отримана досить неочікувана відповідь. Тобто така особа може бути суб’єктом дисциплінарної відповідальності, і притягнути таку особу до цього виду відповідальності може керівник закладу, який відрядив працівника для роботи в складі журі турніру.

Мали місце поодинокі випадки, коли доповідачі стверджували, що задля вирішення певної проблеми необхідним є внесення змін до законодавства, однак про які саме зміни має йтися інформація не надавалася. Багаторічною проблемою турніру залишалася відсутність командної гри окремих команд. Про деяких членів команд без усякого перебільшення можна стверджувати, що вони «при цьому були присутніми» або ж просто становили групу мовчазної підтримки.

Щодо психології змагань

На цьому турнірі дещо гостріше постала така проблема, як сприйняття опонентом доповіді в зв’язку з тим, що темп мовлення доповідача був надзвичайно високий. Це певною мірою ускладнювало й роботу журі. Подеколи пристрасті досягали «точки кипіння». Під час однієї гри опонент дорікнув доповідачу, що той нав’язує свою точку зору, а це неприпустимо навіть тоді, коли вона належним чином аргументована. В свою чергу рецензент зауважив опоненту, що б той не смів критикувати доповідача. Значна частина учасників турніру добровільно обмежила себе в праві на відпочинок. Так, деякі учні, їдучи до Полтави, задля успішного виступу на цьому святі правових знань і предметних компетентностей посеред ночі у коридорі купейного вагону потяга перечитували підготовлені ними матеріали. Те ж саме мало місце в місті проживання учасників у нічний час. Напередодні фінального бою жодна з 6 команд — учасниць не мала повноцінного сну. Така самовідданість учнів глибоко вражає. Варто відзначити й самовідданість керівників команд, які доклали величезних зусиль для підготовки учасників (більшість із них працювала з учнями ще з середини літа).

Особливо слід зазначити, що в цілому на турнірі панувала дуже тепла атмосфера. Команди дискутували толерантно, а в перервах між боями жваво спілкувалися між собою та з членами журі. У Полтаву вони приїхали суперниками, а з турніру повернулися друзями і продовжують далі спілкуватися через соціальні мережі. Якщо ж комусь з учасників не було зрозуміло, за що їм знижено бали, то зазвичай вони отримували з цього приводу вичерпні роз’яснення від членів журі, хоча надання таких роз’яснень згідно відповідного положення є правом журі, а не обов’язком. Особливо хочемо відзначити не просту роботу модераторів боїв, від яких залежало дотримання регламенту.

Герої змагань

На наш погляд, уже не вперше чудово впоралися з цією нелегкою справою Наталія Дністрянська (Луцьк), Тетяна Зорнік (Житомир), Валерій Силенко (Черкаси), Вячеслав Майорський (Чорноморськ), Микита Євстіфеєв (НАУКМА). Відзначимо й ту допомогу, яку надали працівники Полтавського обласного управління юстиції на чолі з його керівником Олегом Тимченком та першим заступником Дар’єю Бриндак. І безперечно не можна не сказати добрі слова на адресу Раїси Євтушенко (МОН), що всі ці роки опікується покращенням турніру, а ще відомому юристу Олегу Музі, який брав участь в опрацюванні завдань.

Проте головними героями турніру стали все ж діти. Особливо хочеться відзначити за чудові знання учасника команди «Aequitas» Іллю Піменова, який був дуже переконливим і, мабуть, чи не найкращим на турнірі. Один із членів журі під час невимушеного спілкування з хлопцем жартома сказав йому, що якби він був обвинувачем на суді, то зміг би переконати суд призначити обвинуваченому покарання у вигляді довічного позбавлення волі і в тому випадку, коли санкція статті, за якою кваліфікувався б злочин, не містила такого виду покарання.

Окрему подяку хочеться висловити організаторам турніру, які створили чудові умови для учасників змагань та журі. Під час проведення турніру його учасники, керівники команд та члени журі й оргкомітету мали можливість взяти участь у цікавих екскурсіях. Відвідання екскурсійних об’єктів у Полтаві, в селищах Гоголево та Малі Сорочинці супроводжувалося масовим фотографуванням і розміщенням світлин у соціальних мережах.

Уроки змагань

XV Всеукраїнський турнір юних правознавців став справді ювілейним, справжнім святом правових знань. Він надовго закарбується в пам’яті усіх його учасників. І один з уроків, який ми маємо винести з цього важливого правоовітнього заходу, це те, що,по-перше, всі його переможці мають право на отримання додаткових балів при вступі в юридичний вищий навчальний заклад. Адже рівень їх знань не нижчий, а подекуди й вищим ніж в учасників учнівських олімпіад з правознавства. По-друге, одного підручника з правознавства школі, учням сьогодні явно не вистачає. Потрібне мати більший ряд навчальної літератури з правознавства. І, по-третє, на наступний рік серед учасників потрібна участь команд кримчан, донеччан та луганчан. Таку настанову дали собі його організатори та учасники. І це не просто слова, це заклик до здорового глузду й любові до наших співгромадян і всіх українських учнів.

Едуард Фісун, учитель Полтавського комунального багатопрофільного ліцею № 1 імені І. П. Котляревського

Любов Коноваленко, учитель Кременчуцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12

Віктор Машіка, учитель Мукачівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад» № 6, спеціально для ЮВУ

Джерело: ЮВУ

Рейтинг публікації

-1 points
Upvote Downvote

Written by admin

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0

Знищення професії юриста?

Спецконфіскація коштів Януковича: «конфіскувати неможна повернути» (частина друга – судова практика)