in

Дефіцит пального як наслідок вторгнення…

Оптова ціна найпопулярнішого в Росії бензину АІ-95 на Петербурзькій біржі 4 серпня встановила абсолютний рекорд. Зростання відбулося на тлі чинної заборони на експорт палива, запровадженого урядом РФ для стабілізації ринку.

Аналітики пов’язують стрибок цін із наслідками атак безпілотників на нафтопереробні заводи, високим попитом на паливо та скороченням бюджетних субсидій НПЗ. На зростання попиту могли вплинути часті затримки авіарейсів в аеропортах.

 

Вартість бензину Аі-95 на Санкт-Петербурзькій біржі за підсумками торгів 20 серпня знову побила історичний рекорд, перевищивши 82 тисячі рублів за тонну – це на 55% більше, ніж на початку року. Аі-92 третій день поспіль також оновлює ціновий максимум – понад 71 тисячу рублів за тонну.

У Забайкальському, Приморському краях, Іркутській області та анексованому Криму утворилися багатокілометрові, багатогодинні черги на заправках через гостру нестачу палива.

У Міністерстві економічного розвитку Забайкальського краю ситуацію пояснили різким зростанням біржових котирувань. «Підвищення цін на бензин пов’язане із зростанням цін на Санкт-Петербурзькій товарно-сировинній біржі. Гуртові ціни на бензин АІ-92 з Ангарського та Ачинського НПЗ зросли на 43%, АІ-95 – на 57%. Обсяги реалізації із заводів скоротилися, у тому числі у зв’язку із плановим ремонтом та аварійними ситуаціями на нафтопереробних підприємствах у західній частині країни» , — заявили у відомстві.

Ситуацію посилили зупинки чотирьох російських НПЗ після атак дронів — у Волгограді, Саратові, Новокуйбишевську та Сизрані. Половину потужностей зупинив Рязанський НПЗ, також атакували Слов’янський і Афіпський нафтопереробні заводи.

Заборона на експорт бензину, введена наприкінці липня, дозволила збільшити постачання палива на внутрішній ринок, але не допомогла стримати ціни. Паливна криза продовжуватиметься як мінімум до вересня і може призвести до безпрецедентного рівня проблем, вважають аналітики, опитані Financial Times.

Оптова вартість бензину АІ-95 на Петербурзькій біржі встановила історичний рекорд. Вперше в історії ціна за тонну палива перевищила 77 тисяч рублів (+1,08%), звертає увагу «Комерсант». На момент написання матеріалу вартість бензину марки “Преміум-95” на біржі досягала майже 78 тисяч рублів.

АІ-95 – найпопулярніший бензин у Росії. Попередній рекорд його вартості – близько 76,9 тисяч рублів – був встановлений у вересні 2023 року. Потім вартість опустилася і на початку року вона становила близько 55 тисяч рублів за тонну.

Бензин АІ-92 на біржі подорожчав на 1,16%, до 66,64 тисячі рублів за тонну, дизельне паливо – на 0,5%, до 58,13 тисячі рублів за тонну.

Котирування відновили зростання, незважаючи на повну заборону уряду РФ на експорт палива для виробників з річним обсягом випуску понад 1 млн. тонн. Виняток зроблено лише для постачання до країн ЄАЕС за міжурядовими угодами. Кабмін пояснив це рішення підвищеним сезонним попитом та періодом сільськогосподарських польових робіт.

Заборона діє з 30 липня до 31 серпня. Однак, як припускають аналітики у розмові з “Комерсантом”, заходи можуть продовжити до кінця вересня.

У ніч проти 2 серпня під ударом безпілотників опинилися два нафтопереробні заводи — Рязанський (Рязанська область) та Новокуйбишевський (Самарська область). НПЗ у Рязані, що належить нафтовій компанії «Роснефть», призупинив близько половини переробних потужностей.

Саме атаки дронів призвели до пошкодження установок із загальною переробною потужністю близько 40 тисяч тонн на добу, що спричинило зниження виробництва і, відповідно, спричинило зростання цін,

повідомив «Комерсант» із посиланням на джерело на ринку.

За словами співрозмовника, відновлення установок може зайняти від місяця до півроку. Виведення заводів із робочого графіка через атаки дронів справді впливає на ціни на паливо, підтвердив співвласник однієї з приватних мереж АЗС у Росії.

Старший аналітик БКС Кирило Бахтін заявив, що частину планових ремонтів НПЗ цього року перенесли з весни на літо, через що в період пікового попиту додаткові обсяги палива, крім перенаправлених з експорту, можуть не з’явитися. Співрозмовник видання очікує, що через експортні обмеження оптові ціни у серпні знизяться.

Віце-президент Російського паливного союзу Рінат Фаттахов у розмові з Ъ: попереду — планова хвиля ремонтів НПЗ, яка може знизити виробництво нафтопродуктів через зупинення обладнання та зменшення обсягів переробки. Тому уряд, на його думку, може в цьому випадку запровадити заборону експорту до країн ЄАЕС, збільшити постачання білоруського бензину на Петербурзьку біржу та запустити резервні потужності НПЗ, якщо будуть технічні можливості.

Крім того, на зростання попиту могли вплинути часті затримки авіарейсів в аеропортах, зазначає Reuters. Як підрахували і медіа, з початку війни російські аеропорти закривалися через роботу ППО понад 600 разів, найчастіше це відбувалося 2025 року — 455 разів (75% випадків).

— Хто має можливість, обирають автомобілі для поїздок у відпустку цього літа, щоб не проводити час в аеропортах в очікуванні відкладеного рейсу. Плюс погода встановилася хороша — поїздок вихідного дня ще більше стало, — сказав власник однієї з мереж АЗС у коментарі до матеріалу російськомовної служби Reuters.

Зростання оптових цін спричинене також скороченням субсидій з бюджету для НПЗ, вважає аналітик Кирило Родіонов: він зазначає, що загальні субсидії для нафтопереробних заводів знизилися на 28% за підсумками першої половини 2025 року.

Продаж бензину в діапазоні 64–66 тисяч рублів за тонну дозволяв нафтовим компаніям максимізувати виторг, зберігаючи право на демпфер (це спеціальний механізм податкового регулювання, який стабілізує внутрішні ціни на бензин та дизельне паливо в Росії) та частково компенсуючи скорочення субсидій, зазначає він.

Через скорочення субсидій не варто чекати на серйозне падіння біржових цін навіть в умовах заборони на експорт: незважаючи на ймовірну корекцію, котирування АІ-92 не опустяться суттєво нижче 60 тисяч рублів за тонну.

У роздрібному сегменті найближчими тижнями, швидше за все, відбудеться стабілізація. Серед іншого це допоможе утримати приріст роздрібних цін у межах інфляції. Однак заборона на експорт забезпечить лише невеликий перепочинок, — прогнозує експерт.

Проблема зростання цін на пальне посилюється санкціями на постачання обладнання для нафтопереробки, наголошує аналітик Родіонов: обмеження роблять терміни ремонту НПЗ непередбачуваними, а це веде до збільшення часу вимушеного простою та фінансових втрат.

— Цей рік більш щільний за ремонтами порівняно з попереднім. Останнім часом графік зупинок сильно ущільнюється приблизно раз на два роки. Одні заводи зупиняються щороку повністю. В інших, хто має сучасні установки, міжремонтний пробіг 2–3–4 роки, тому виникають такі сплески, нерівномірність простоїв рік до року, — пояснило джерело в галузі.

Учасники ринку також пов’язують зростання цін на бензин з високим попитом. Як звертає увагу Фаттахов, збільшення пропозиції на торгах не спостерігається, а сезонний попит небагато, але зростає. За його словами, внутрішні ціни бензинів з урахуванням демпфера зараз вигідніші за експортні, при цьому постачання палива за кордон триває, хоча й дещо скоротилося.

Фаттахов прогнозує, що у серпні обсяги експорту можуть значно знизитися, як це сталося рік тому.

Зростання попиту, за словами партнера трейдера «Пролеум» Максима Дяченка, посилюється закупівлями нафтокомпаній. У серпні зріс попит з боку покупців із так званих «дружніх» країн, експорт до яких дозволено, додав він. Аналітик припускає, що статистично ціни на АЗС можуть трохи випередити інфляцію.

Ще одна причина нестачі бензину в тому, що приватні мережі АЗС цього року не закупили достатньо палива про запас на літо, як це робили раніше, стверджується у матеріалі російськомовної служби Reuters.

Експорт бензину, незважаючи на тривогу та звернення Російського паливного союзу, практично не обмежували, відповідно, на біржі серйозно скоротилися обсяги продажу, підтвердив співвласник однієї з приватних мереж АЗС у Росії. Приватні компанії не могли закупити паливо протягом півтора місяця, додав він: за його підрахунками, АЗС зараз має запаси не більше ніж на 5-10 днів.

Учасники ринку розповіли Reuters, що

обсяг товарного автобензину експорту занадто малий, щоб створити надлишок пропозиції на ринку. Тому щоб ціни не росли так швидко

і на заправках не було перебоїв, владі доведеться зробити щось ще.

На думку учасників ринку, складна ситуація з бензином триватиме у серпні та вересні. Ціни почнуть падати лише у жовтні, коли попит знизиться, а заводи завершать ремонти.

Рішення уряду про заборону експорту бензину для великих виробників складно вважати несподіваним, враховуючи «адміністративний» цикл, що щороку повторюється на російському паливному ринку, заявив аналітик Кирило Родіонов: після прискорення зростання роздрібних цін на паливо регулятор вводить експортне обмеження, що призводить до стабілізації ринку, — це служить підставою стабілізації ринку. Однак згодом зростання цін знову прискорюється, і цикл повторюється.

Прискорення зростання цін на бензин традиційно відбувається влітку на тлі сезонного попиту та очікувань споживачів, зазначає експерт. Сезонна динаміка спостерігалася і в поточному році, пише Родіонов: тиждень з 15 по 21 липня став третім поспіль із приростом роздрібних цін на автобензин не менше 0,3%. З 1 по 21 липня ціни зросли на 1%, тоді як за перше півріччя приріст становив 3,3%.

Заборона на експорт автобензину з РФ не призведе до насичення внутрішнього ринку — це лише підстрахування у період пікового попиту на паливо та спосіб збити ажіотаж покупців, вважають опитані Reuters джерела у галузі та держструктурах.

— Експорт і так не був більшим. Заборона навряд чи допоможе вирішити проблему насичення ринку та зростання цін, що підвищуються через ремонти на НПЗ, — сказало джерело в урядових колах.

Старший аналітик БКС Бахтін вважає, що судити про ефективність повної заборони на експорт поки що передчасно.

 

Такі справи. Бережіть себе!

Рейтинг публікації

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0