Постанова КМУ №620 від 24 травня справила відчутний резонанс серед правничої спільноти. І не дивно.
Перечитую і теж перебуваю у роздумах.
Нагадаю, що вказаною постановою були внесені зміни до постанови «Про граничні розміри компенсації витрат, пов’язаних з розглядом цивільних, адміністративних та господарських справ і порядок їх компенсації за рахунок держави» від 27 квітня 2006 р. №590 та до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників №845. Зміни передбачають, що відтепер компенсація судових витрат, зокрема судового збору, у цивільних та адміністративних справах здійснюватиметься за рахунок і в межах бюджетних асигнувань судів, якими винесено відповідне рішення.
Постає законне питання: а що таке судові втрати?
Статтею 132 КАС України до судових витрат, окрім судового збору, віднесено всі витрати, пов’язані з розглядом справи: на професійну правничу допомогу, витрати, пов’язані з прибуттям до суду, залученням свідків, спеціалістів, проведенням експертиз тощо.
Таким чином, відповідно до змін Порядку № 845 з компенсація всіх цих витрат має здійснюватися органами Казначейства з відповідного рахунку спеціального фонду державного бюджету, на який такий судовий збір зарахований, тобто з рахунку суду.
Постає нове питання : яким чином такі зміни узгоджуються з частиною першою статті 139 КАС України, відповідно до якої всі судові витрати стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб’єкта владних повноважень – відповідача у справі ?
Очевидно, що судді мають керуватися процесуальними нормами.
Але ж запровадження закріпленого Порядком механізму поставило б у глухий кут процес відправлення правосуддя через відсутність коштів навіть на організаційні потреби. Судова система й до війни працювала в умовах критичного недофінансування!
Тут не можу не згадати звісну заяву міністра цифрових трансформацій Михайла Федорова на форумі у Давосі про те, що у 2030 році адміністративні суди будуть оснащені штучним інтелектом. Як на мене, то це гарна ініціатива, направлена на покращення доступу громадян до правосуддя, пришвидшення розгляду справ, полегшення роботи самих адміністративних суддів .Однак, для практичної реалізації вказаної ініціативи суди передусім мають бути забезпечені відповідним сучасним технічним обладнанням, мати достатнє фінансування для впровадження таких інновацій, навчання працівників, оплати їм заробітньої плати, оснащення судів відповідним програмним забезпеченням тощо.
За публікаціями у ЗМІ.
Коментарі
Loading…