in

Мін’юст підтримує ухвалення закону про криміналізацію обходу санкцій: це крок до посилення національної безпеки та наближення до стандартів ЄС

Починаючи з травня 2022 року, Вищий антикорупційний суд задовольнив 79 позовів Міністерства юстиції України про застосування санкції у вигляді стягнення активів у дохід держави. Така санкція передбачена пунктом 11 частини першої статті 4 Закону України «Про санкції» та може застосовуватись лише у період дії правового режиму воєнного стану чи після його припинення або скасування (якщо позовну заяву про застосування цієї санкції подано в період дії правового режиму воєнного стану) та за умови, що на відповідну фізичну чи юридичну особу в порядку, визначеному цим Законом, вже накладено санкцію у виді блокування активів після 24.05.2022.

Про це повідомила директорка Департаменту санкційної політики та представництва в судах Міністерства юстиції Олена Вакуленко, виступаючи на XII Конференції з кримінального права та процесу, яку організувала Асоціація правників України.

«Якщо на початку 2022 року випадки обходу санкцій підсанкційними особами були поодинокими, то вже у 2025 році це стало фактично звичною реакцією на застосовані обмежувальні заходи. Саме тому виникла потреба у встановленні відповідальності за такі дії», — зазначила Олена Вакуленко.

Натомість, національне законодавство не передбачає відповідальності за обхід санкцій, що дозволяє підсанкційним особам безкарно здійснювати такі дії, та перешкоджає досягненню мети санкційної політики. «Відсутність покарання фактично породжує безкарність. Підсанкційні особи перереєстровують активи на родичів, оформляють їхній фіктивний продаж менеджерам своїх компаній, передають в траст або дарують благодійним фондам, вигадують інші способи “сховати” власність», — розповіла Олена Вакуленко.

Вона нагадала, що для вирішення проблеми за активної участі Мін’юсту було розроблено законопроєкт № 12406 «Про внесення змін до Кримінального кодексу, Кримінального процесуального кодексу та Закону України “Про санкції” щодо встановлення відповідальності за порушення спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».

Мета цієї законодавчої ініціативи — заповнити прогалину в українському законодавстві шляхом запровадження кримінальної відповідальності за порушення санкцій та їх умисний обхід, що дозволить ефективно протидіяти спробам нівелювати санкційну політику держави.

3 червня 2025 року Верховна Рада України прийняла цей законопроєкт за основу. Наразі документ доопрацьовується Комітетом ВРУ з питань правоохоронної діяльності з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів законодавчої ініціативи для підготовки до другого читання.

Криміналізація обходу санкцій також сприятиме гармонізації українського законодавства з правом Європейського Союзу, зокрема у контексті:

– Рішення Ради (ЄС) 2022/2332 від 28 листопада 2022 року, яким визначено порушення санкцій як сферу злочинності в межах ст. 83(1) Договору про функціонування ЄС;

– Директиви (ЄС) 2024/1226 від 24 квітня 2024 року про визначення кримінальних правопорушень та покарання за порушення обмежувальних заходів Союзу.

«Імплементація цієї Директиви та запровадження відповідальності за обхід санкцій підтверджує прагнення України адаптувати законодавство до європейських стандартів та посилити захист національних інтересів», — наголосила директорка Департаменту санкційної політики та представництва в судах Міністерства юстиції.

Джерело:

https://minjust.gov.ua/news/ministry/minyust-pidtrimue-uhvalennya-zakonu-pro-kriminalizatsiyu-obhodu-sanktsiy-tse-krok-do-posilennya-natsionalnoi-bezpeki-ta-nablijennya-do-standartiv-es

Рейтинг публікації

Written by Vasyl

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0