З 1 вересня українську школу чекають нові реалії. Навчальний процес зазнав певних змін: Так, у педагогів з’явилося більше можливостей проявити себе, а п’ятикласники випробують на собі систему нова укнраїнська школа (НУШ). За новими правилами будуть проходити і батьківські збори. Не вдалося зробити до початку навчального року – це затвердити нове шкільне меню.
Будемо розбирати ці нофвації.
Вчителі початкових класів отримали академічну автономію. Відтепер організація освітнього процесу і створення навчальних програм – внутрішнє питання кожного освітнього закладу і вчителя зокрема. З цього року, вчителі на свій розсуд зможуть підбирати додаткові матеріали або робочі зошити. Єдине обмеження – вони повинні бути з позначкою “Рекомендовано до використання в закладах загальної середньої освіти”.
Також в компетенції педагогів – впровадження власних систем оцінювання знань, а також способів, яким чином знання будуть донесені до учнів. Крім цього, вчитель має право самостійно регулювати кількість годин на вивчення тієї чи іншої теми залежно від того, як її засвоїли учні, або, при необхідності, змінювати теми уроків місцями.
Щоденник – відтепер не є обовязковим
Якщо раніше паперові щоденники були необов’язковими тільки для учнів 1-2 класів (коли їм не ставили оцінки), то з цього року шкільний щоденник став не обов’язковий до 4 класу. Чи буде в класі практика ведення щоденників, тепер вирішує вчитель.
Можливістю відмовитися від щоденників скористаються вчителя в тих школах, які вже підключені до системи E-Journal. Адже через електронний журнал якій учні будуть бачити домашнє завдання, так і батьки зможуть контролювати відвідуваність і оцінки дитини, а також читати коментарі вчителів щодо його успішності. Це стане можливим, адже з початку 2021 року Міносвіти вже розпочало підключення шкіл до електронних журналів.
Заміна табелів
Важливим є нововведення щодо табелів. Так, учням початкової школи в кінці семестру планується не видавати табеля. Їх замінили свідченнями досягнень. Головна відмінність нових свідчень в тому, що в них буде надаватися розгорнуте оцінювання компетенцій, придбаних дітьми за час навчального семестру.
Свідоцтва досягнень будуть складатися з чотирьох блоків: характеристика навчальної діяльності, результатів навчання в окремих освітніх галузях, рекомендації вчителя та побажання батьків.
У першій частині свідоцтва учитель відзначатиме рівень сформованості певних компетенцій. Наприклад, в списку запропоновано оцінити такі компетентності, як інтерес до навчання, вміння користуватися цифровими носіями інформації, здатність підбирати до тексту ілюстрації, вміння працювати в команді, керувати своїми емоціями тощо.
Свідоцтва досягнень будуть відрізнятися в учнів 1-2 та 3-4 класів. Так, в 1-2 класах вчитель ставитиме так звані вербальні оцінки: “є значні успіхи”, “демонструє помітний прогрес”, “досягає результату з допомогою вчителя”, “вимагає значної уваги і допомоги”. У 3-4 класах, на розсуд школи, може продовжитися або вербальна система, або вводиться рівнева система оцінок. При цьму в останньому варіанті школярів оцінюватимуть буквами: “початковий” (Н), “середній” (С), “достатній” (Д), “високий” (В).
Щодо свідоцтв про початкову освіту
Їх не видаватимуть. Тепер не стане табелів, так ще з цього навчального року після четвертого класу свідоцтва про початкову освіту видавати на руки не будуть. За новими правилами, їх облік буде проводитися в електронній формі, а зберігатися вони будуть в Єдиній державній електронній базі з питань освіти в Реєстрі документів про освіту.
Але це не означає, що його не можна буде отримати на руки. На особисту вимогу батьків школа зобов’язана надати паперову копію. Для цього потрібно буде написати заяву на ім’я директора школи. Видати свідоцтво зобов’язані не пізніше п’яти днів після звернення. Копія видається на папері формату А4 за підписом директора школи і печаткою. У разі втрати паперового свідоцтва батьки мають право звернутися в школу для його повторного отримання. Згідно з поясненням МОН, таке нововведення дозволить скоротити витрати на виготовлення документів про освіту, а в разі якщо в документі буде допущена помилка, можна буде швидко її виправити.
А навчання п’ятикласників почнеться за методикою Нової української школи (НУШ). У пілотному проекті беруть участь 136 шкіл України. У наступному навчальному році за новим стандартом для 5-9 класів навчатимуться всі п’ятикласники.
Головна особливість нового стандарту для 5-9 класів – тепер в школах будуть освітні області. У кожну з освітніх областей буде входити кілька предметів. Всього буде дев’ять освітніх областей: мовно-літературна, математична, область природних наук, область природних наук, технологічна, інформатична, соціальна і здоров’язберігаючих, цивільно-історична, художня і область фізичної культури. Предмети, що входять до них, можна буде комбінувати в інтегровані курси або вивчати окремо. Наприклад, на одному уроці можна пройти відразу кілька тем по, скажімо, української мови та зарубіжної літератури. А можна, як і раніше, присвятити урок окремо української мови, окремо – літературі.
Також п’ятикласники за програмою НУШ вивчатимуть такі інтегровані курси, як “Етика”, “Культура добросусідства” або інший курс морального спрямування, “Здоров’я, безпека і добробут”, “Підприємництво і фінансова грамотність” та ін. Особливість інтегрованих курсів в тому, що вони – міжгалузеві. Тобто дисципліна може одночасно належати і до природної області, і до суспільствознавчої або до інформатичної і соціально-здоров’язберігаючих.
Фізкультура в модулях
Ще одна зміна в системі шкільної освіти 2021 року – пілотний проект “Модульна фізкультура”. Цю програму апробують п’ятикласники в 140 школах України. А вже з наступного 2021/2022 навчального року модульна фізкультурна програма стане обов’язковою для всіх закладів загальної і середньої освіти в Україні.
НУШ містить 35 варіативних модулів з різних видів спорту. Які з модулів використовувати на уроці, буде вибирати учитель, орієнтуючись на інтерес учнів і матеріально-технічну базу навчального закладу.
Одночасно можна вибрати 3-4 модуля. А в одному спортивному залі може одночасно проводитися кілька модулів. Наприклад, на одному уроці учні одного класу можуть грати в петанк, Корфбол, теніс або займатися чирлідингу. Варіативні модулі можуть змінюватися кожну чверть або триместр.
Вхід в школу – за паспортами вакцинації, а батьківські збори – онлайн
На практиці минулого року доступ батьків до шкіл через карантин був обмежений. Цього року історія триває. Так, наприклад, згідно з рекомендаціями Департаменту освіти і науки в Києві, батьківські збори в школах рекомендується проводити віддалено.
А щоб потрапити до школи, наприклад, для зустрічі з учителем або директором, потрібно записуватися заздалегідь і затвердити час свого візиту. Причому, записавшись заздалегідь, потрапити в школу зможуть тільки ті батьки, які зможуть пред’явити або паспорт вакцинації з завершеним циклом щеплень, або негативний результат тесту на Covid-19, зроблений не пізніше, ніж за 72 години до дати запланованого візиту в школу.
Шкільне меню запустять після Нового року
Анонсоване раніше нове шкільне меню відкладається. Воно ще до сих пір не затверджено в міністерствах. А за інформацією МОЗ, для введення нових продуктів в перелік закупівель потрібен час, оскільки деякі тендери та інші закупівельні процедури на цей календарний рік вже проведені.
Тому, для того щоб забезпечити закупівлі продуктів відповідно до норм, було прийнято рішення про перенесення введення нових норм харчування в навчальних закладах до 1 січня 2022 року.
Висновок:
– У своєму нинішньому вигляді українська школа може посилити соціальну нерівність, відтворює його. Так, в сільській місцевості практично немає приватних шкіл. Державні отримують приблизно однаковий ресурс. У нас є школи дуже просунуті, світового рівня, як, наприклад, Новопечерський школа. Але вони – приватні, досить-таки дорогі – до півтори тисячі доларів на місяць, вони недоступні для середнього українця. А, для прикладу, в Естонії найвища місячна плата за одного учня приватної школи складає 200 доларів. Там держава фінансує всі школи незалежно від форми власності, а батьки лише доплачують за ті чи інші опції: спортивний ухил, хореографічний та ін. Приватна школа теж може бути доступною!
– Можна нарікати, що наші діти пішли в онлайн, але школа туди ще не зайшла нормально. Школа і діти живуть в різних світах. Це перешкода для гармонійного розвитку особистості. Суть “фінського дива” в тому, що там зуміли піти від затхлого формалізму і прийти до реального партнерства між школою, учнем, батьками.
– Дистанційка не змінила в корені підходу до освіти. Так, Міносвіти ухвалило, що кожна школа може створювати онлайн-вектор, але дуже цікаво, скільки шкіл реально цей вектор створили. Найжахливіше те, що зараз багато шкіл мають ресурсні можливості стати сучасним навчальним закладом, але ніхто цими можливостями не користується.
– Має бути така школа, яка реально може здійснити індивідуальний підхід до учня. Можна навчатися стаціонарно, дистанційно, індивідуально, можна отримувати сімейну освіту, екстернат. Але зараз відхід від традиційної, класної, форми навчання вимагає подолання маси бюрократичних перепон. Це не правильно. Дитина і батьки повинні мати право вибору форми навчання відповідно до потреб і сформованих сімейних обставин.
Коментарі
Loading…