Основне завдання санкційної політики це впровадження санкцій, застосованих до фізичних або юридичних осіб, які своїми діями загрожують національній безпеці, суверенітету чи цілісності України. Можливо ці особи мірою сприяли (в тому числі шляхом фінансування) вчиненню таких дій іншими особами, та вилучення активів таких осіб у дохід держави з метою відшкодування завданих агресором збитків.
На жаль, на сьогодні немає можливості отримати ефективну компенсацію від рф за масштабні руйнування в Україні через жоден з існуючих міжнародних чи національних органів. Причина – проблеми визначення юрисдикції, тобто пошук аргументів по суті та щодо розміру компенсації, перешкоди у вигляді суверенного імунітету або практична неможливість отримати реальні кошти на етапі виконання рішень. Втім, Україна вже працює над розробкою нового, досі не баченого механізму відшкодування збитків, завданих незаконним збройним вторгненням росії.
Необхідно створити унікальний компенсаційний механізм на підставі комплексного і багатостороннього міжнародного договору, який буде підкріплений іншими міжнародними актами. Йдеться про створення для України Міжнародної комісії з розгляду претензій, яка мала б юрисдикцію розглядати претензії фізичних, юридичних осіб та держав щодо збитків, завданих вторгненням в Україну. Також необхідно створити компенсаційний фонд, який фінансуватиметься за рахунок активів росії та пов’язаних осіб, арештованих або наданих для арешту в юрисдикціях держав-учасниць, з якого будуть задоволені рішення Міжнародної комісії з розгляду претензій. Нарешті, необхідно передбачити засоби забезпечення виконання рішень Комісії національними судами держав-учасниць та вирішити питання обмеження суверенних імунітетів росії та її активів через її грубі порушення міжнародного права», – зазначила заступник міністра юстиції Ірина Мудра.
За словами заступниці очільника Мін’юсту, під час розробки цього механізму вивчаються існуючі інструменти та механізми відшкодування, які вже застосовувались в міжнародному праві. Втім, жоден з них не може бути повністю застосовний в ситуації України. Тому робоча група намагається створити унікальний компенсаційний механізм на підставі багатостороннього міжнародного договору, який буде підкріплений іншими міжнародними актами.
«Механізм є новим, унікальним і потребує змін не лише на рівні міжнародного права в частині укладання міжнародної угоди, а й глибокої роботи із національним законодавством багатьох держав. Крім того, вирішення потребують і питання створення законодавчого підґрунтя для конфіскації заморожених російських активів з метою спрямування їх на задоволення рішень Комісії, вирішення питання з обмеженням суверенного імунітету як держави (рф), так і її активів», – розповіла Ірина Мудра.
За її інформацією, наповнення фонду для подальшої компенсації, перш за все, здійснюватиметься за рахунок конфіскованих та націоналізованих активів рф, таких як активи Центробанку, Російського фонду прямих інвестицій, низки компаній, що належать державі. Також, таким джерелом можуть бути конфісковані активи російських олігархів, спеціальні податки чи мито на транзакції з рф для наповнення Фонду, відсоток від експорту російських енергоносіїв тощо.
«Важливо, щоб українська юридична спільнота долучалася до спільного пошуку рішень тих проблемних питань, які виникатимуть на шляху імплементації механізму компенсацій, адже ціль у нас у всіх одна – росія повинна сповна заплатити за всю шкоду, завдану нашій країні, її громадянам, бізнесу», – додала Ірина Мудра.
Коментарі
Loading…