in

Роль адвоката дуже важлива в мирний час, а під час війни вона збільшується в рази – суддя ВП ВС

Створення органів військової юстиції забезпечить ефективний захист прав військовослужбовців, військові суди не будуть залежними від військового командування, а адвокати повинні добре знатися на військовому праві, – про це розповів суддя Великої Палати Верховного Суду Олег Ткачук під час XVII KYIV CRIMINAL LAW FORUM, організованого Асоціацією адвокатів України.

Олег Ткачук у форматі бліцінтерв’ю з президенткою ААУ Ольгою Дмитрієвою обговорили перспективи створення в Україні військових судів і результати опитування, проведеного асоціацією серед адвокатів, щодо цього питання.

Відповідаючи на запитання, як створення воєнних судів може вплинути на баланс між ефективністю судового розгляду та гарантіями права на захист, Олег Ткачук зауважив, що створення військових судів може стати відповіддю державних органів, які опікуються законотворчим процесом та інтересами держави, на масштабність  військових і воєнних злочинів та потребу оперативного і фахового правосуддя у специфічних умовах. Потреба захисту прав людей, які тепер залучені до військової сфери, до оборони України, вказує на те, що створення органів військової юстиції є одним із найважливіших завдань сучасності у сфері правотворчості й правозастосування. Справедливість для військових, ветеранів та членів їхніх сімей має забезпечуватися швидким, ефективним і компетентним у військовій сфері судом. Навіть під час дії воєнного стану держава зобов’язана забезпечити людині всі базові гарантії правового захисту.

Стосовно питання про роль адвокатів у військових кримінальних справах суддя наголосив, що вона дуже важлива в мирний час, а під час війни ця роль збільшується в рази. У справах про військові злочини потрібна не лише юридична компетенція, а й глибоке розуміння контексту бойових дій, структури військового управління, специфіки наказів, операційного ризику, військової логістики. Адвокат стає не просто процесуальним представником, а фігурою, що захищає людину в середовищі підвищеної вразливості. Це вимагає фаховості, спеціальних знань і більшої взаємодії з експертами, військовими, а також розуміння міжнародного  права та практики його застосування.

На запитання про те, чи не стануть військові суди залежними від військового командування, Олег Ткачук відповів, що проєкти нормативних актів щодо створення військових суддів передбачають достатні гарантії  стосовно цього: 1) чіткі конкурсні процедури, прозорість добору та переведення суддів, реальний імунітет від будь-яких впливів, у тому числі військових командирів; 2) недопущення спрощених чи «воєнних» процедур, які зменшують роль захисту; 3) збереження стандартів доказування та змагальності.

Стосовно існування ризику зниження стандартів доказування під приводом необхідної оперативності та особливих умов війни суддя сказав, що доказування не є розкішшю мирного часу. Це запобіжник від помилок і засіб захисту у сфері судочинства від необґрунтованих рішень. Хоча воєнний контекст ускладнює збір доказів, але це не дає підстав знижувати стандарти. До того ж саме в умовах турбулентності вони мають функціонувати ще ефективніше, щоб правосуддя залишалося правосуддям, а не було неадекватним реагуванням на складні обставини.

Інтерв’юєр запитала про ризики отримати більш закриту систему правосуддя в разі створення військових судів. Олег Ткачук зазначив, що спеціалізація майже завжди підвищує якість і швидкість розгляду. Військові правопорушення, військові спори і справи щодо застосування норм військового права вимагають особливо глибокого розуміння військових правовідносин. Це часто має вирішальне значення для правильної кваліфікації і вирішення справи.

Спеціалізований суд здатен сформувати компетентний підхід до розуміння військової служби, розвинути уніфіковану практику та зменшити навантаження на загальні суди. Це важливо не лише для ефективності, а й для єдності судової практики, її передбачуваності.

Під час обговорення питання про підготовку державою спеціалізованих адвокатів у військових справах Олег Ткачук зауважив, що сьогодні відповідна спеціалізація вже досить поширена, і припустив можливість створення певної інституції за прикладом БПД, яка перебуватиме під контролем органів адвокатського самоврядування.

На запитання щодо загроз мілітаризації правосуддя доповідач зазначив, що закон повинен передбачати чітке розмежування повноважень: військові суди мають здійснювати правосуддя, а не виконувати будь-які інші функції військової служби. Має бути збереження цивільних стандартів справедливого суду: незалежність, гласність, змагальність, публічний контроль, вбудовані механізми стримувань і противаг у вигляді апеляції, касації, обов’язкової участі адвоката, контролю стандартів ЄСПЛ.

Правосуддя має залишатися цивільним за духом, навіть якщо вирішує воєнні питання. «Я переконаний: сила держави вимірюється не суворістю, а здатністю зберігати людяність навіть у найважчі моменти», – наголосив Олег Ткачук.

Також суддя зауважив, що питання запобігання військовим кримінальним правопорушенням, особливо в період широкомасштабної збройної агресії росії проти України, набуває особливої актуальності. Одними з найскладніших у запобіганні та протидії є передусім правопорушення, пов’язані з ухиленням від військової служби, дезертирство, самовільне залишення військової частини.

Військові правопорушення – це складні соціально-психологічні явища. Вони не зводяться до недисциплінованості окремих осіб. Їх корені — у психологічному несприйнятті обов’язків, в організаційних недоліках, у порушеннях прав військовослужбовців, у тривалих прорахунках виховання та управління. Запобігти цим злочинам можна лише комплексно: поєднанням виховної роботи, організаційних удосконалень, підвищенням рівня підготовки командирів і забезпеченням справедливого й законного ставлення до кожного військовослужбовця з боку органів правопорядку та правосуддя. Лише в таких умовах можна сформувати справжню військову дисципліну, підвищити боєготовність підрозділів і забезпечити ефективний захист України.

Олег Ткачук звернув увагу, що належне реагування на причини й умови вчинення військових правопорушень та ефективне запобігання їм можливі тоді, коли в Україні буде створено дієздатну систему органів військової юстиції. Військові органи розслідування правопорушень та органи військового правосуддя, що будуть наділені відповідними повноваженнями, можуть компетентно розібратися в кожному випадку незаконних дій і спільно з іншими державними та громадськими інституціями вжити всіх заходів, щоб у військах існував правопорядок, який є супутником боєздатного війська.

Джерело:

https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1932765/

Рейтинг публікації

Written by Vasyl

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0