in

Російський авторинок оживає після провального першого півріччя, але за підсумками року падіння продажів все одно становитиме майже третину

Російський авторинок оживає після провального першого півріччя, але за підсумками року падіння продажів все одно становитиме майже третину. Поки ціни в автосалонах повзуть вгору, влада вигадує нові способи поповнення бюджету за рахунок автомобілістів, наприклад, збирається підвищити податок на машини старше 15 років і скасувати пільговий утильзбір. Що чекає на індустрію найближчим часом і коли повернуться гіганти?

 

2025 року російський авторинок показує суттєве падіння продажів. Особливо сумним для продавців стало перше півріччя. Продаж впав на 27% порівняно з тим же періодом минулого року, склавши 546 тисяч автомобілів.

Причиною цього стала сума негативних факторів, що склалася воєдино на початку року, розповів голова аналітичного агентства “Автостат” Сергій Целіков.

— Ми це називаємо ідеальним штормом. Перший чинник — підняли ключову ставку. І стало вигідніше зберігати гроші у банках під високі відсотки. Другий чинник — на початку року прийшов Трамп, і почалися розмови, а може, повернуться бренди. Частина людей перейшла в режим очікування, ми їх називаємо «ждуни». Третій фактор – на початок року запаси на складах були майже 500 тисяч автомобілів, дилери почали знижувати ціни. А коли ціна знижується, людина ще більше чекає: треба почекати, гроші підкопити, відсотки в банках хороші, а ціна тим часом ще більше зменшиться.

За словами Целікова,

продажі автомобілів почали падати з лютого-березня, тоді продавалося близько 90 тисяч машин на місяць, що дуже мало. У сегменті легкових автомобілів за вісім місяців року падіння становило 23%,

зазначає автоексперт.

Майже на третину з початку року впали і продажі нових китайських автомобілів, виходить із даних Автостат Інфо. Найбільше зниження продажів позначилося найбільш популярних у Росії китайських моделях: Haval, Chery, Geely, Changan.

“Незважаючи на те, що китайські марки продовжують домінувати на ринку, динаміка свідчить про поступове охолодження попиту”, – зазначали аналітики Автостат Інфо.

За підсумками року падіння продажів нових легкових автомобілів прогнозується приблизно 18–20%. Буде продано 1 млн 250 тисяч одиниць, зазначає Целіков. Загальне падіння продажів нових автомобілів, включаючи вантажівки, автобуси та інші, досягне 25-30%, прогнозує голова Мінпромторгу Росії Антон Аліханов.

А ось машини з пробігом продаються відносно непогано. Продажі тут тримаються на рівні минулого року, коли було реалізовано близько 3,8 млн. машин. За перше півріччя ціни на популярні моделі із пробігом знизилися на 5–10%. А на деякі моделі знижки зараз сягають і 15%. Лише наприкінці літа ціни зупинилися та перестали падати. Торішнього серпня ринок уживаних легкових автомобілів додав 2% до минулого року.

— Історично купують більше автомобілів із пробігом, причому не лише у нас, а й скрізь: в Америці, в Європі — у будь-якій країні. Автомобілів з пробігом у світі продається у два, три, у чотири рази більше, ніж нових. У Росії те саме. Зараз у нас останнім часом це співвідношення трохи змінилося у бік пробігу, тобто зараз на один новий автомобіль — десь чотири з пробігом. І останнім часом ситуація не змінюється. Тобто я не бачу, що люди стали частіше купувати машини з пробігом, ця тенденція сформувалася як у 2022 році, так і зберігається, — зазначає Целіков.

Сьогодні ситуація на авторинку починає змінюватись. Ринок повільно, але правильно стабілізується, продажі повзуть нагору. У серпні було продано 122 тисяч нових легкових автомобілів, це на 18% менше, ніж у серпні минулого року. Але суттєво більше, ніж навесні та влітку цього року.

— У липні-серпні продажі вже на 35–37% вищі, ніж у першому півріччі. Якщо порівнювати це з найкращими часами, які були у Росії до 2014 року, то, звичайно, все погано і нічого не стабілізується. Але якщо порівнювати з першим півріччям 2025 року, то взагалі все чудово. Вересень буде теж добрим, — зазначає Целіков.

Продаж оживає, підтверджує автоексперт і автор ютуб-каналу «Petrovich Автопідбір» Денис Осецький.

— Я прогнозую, що восени буде підйом за попитом на автомобілі, у тому числі на вживані. Перша причина – сезонна. Завжди на авторинку осінь, початок зими – це підйом з продажу. Тому що восени, після відпусток, після відправлення дітей до школи люди спантеличуються покупкою автомобіля. Друга причина пов’язана із процентною ставкою. Торік у вересні, коли банки стали пропонувати вигідні умови за вкладами, багато хто поклав гроші на довгострокові депозити, часто річні. І ось терміни закачуються, відсоткова ставка падає, люди знімають гроші. І це відбивається і на автомобільній галузі.

Як третя причина Осецький називає більш лояльні умови за кредитами. Отримати їх полегшало. Сьогодні, за його словами, 30–40% росіян купують автомобілі у кредит, 5–7%, переважно власники бізнесів, беруть їх у лізинг.

— Людям простіше оплачувати кредит чи лізинг, аніж накопичити 3–5 мільйонів. І якщо ще недавно було жорстко, багатьом не давали кредити, процентна ставка сягала 35%, то зараз банки лояльніші. Кредит отримати легше,

– Зазначає Осецький.

За останні три роки, після відходу з російського авторинку європейських та азіатських брендів, автомобілі подорожчали в середньому вдвічі. Але межа була досягнута. І влітку автодилери пропонували суттєві знижки на нові машини.

Поки що сьогодні зберігається «ринок покупця», кажуть експерти. Максимальний пік знижок пройдено, дешевшати машини не будуть, прогнозує Целіков:

— На нові автомобілі нині мінімальні ціни. Тому що міцний рубль, низький попит, а запаси на складах дилерів дуже великі, і їм треба їх розпродувати. Але бачимо, що рубль починає девальвуватися. Відповідно, трохи раніше, трохи пізніше, але вся нова закупівля автомобілів йтиме вже за іншим курсом. Друге: стоки розпродані досить ґрунтовно. Тобто старих машин, які треба розпродати, вже зовсім небагато, менше місячного запасу. І у дилерів вже немає моторошної потреби робити знижки по 500 тисяч, а то й по мільйону. Тому з кожним тижнем, навіть не місяцем, знижки будуть йти і йти. Відповідно, ціни зростатимуть.

Машина з кожним роком стає все дорожчим задоволенням. І якщо у 2012 році новий автомобіль міг дозволити собі кожен третій росіянин, то сьогодні лише кожен шостий, заявляв голова асоціації «Російські автомобільні дилери» (РОАД) Олексій Подщеколдін.

Платоспроможність населення падає, а витрати на утримання автомобіля лише зростають. Дорожує бензин, а останнім часом у низці регіонів спостерігаються перебої з паливом. Втім, за даними міністра фінансів Антона Силуанова, ситуація під контролем. Середня ціна бензину на АЗС у Росії зросла з 25 серпня по 1 вересня на 0,3%, або на 19 копійок, до 62,27 рубля за літр. Проте автомобілісти мають інші відомості. У Краснодарському краї літр 95-го бензину коштує 72 карбованці. У Сєвєродонецьку бензину взагалі немає, повідомляють користувачі у соцмережах.

– З початку року бензин у Калінінграді в середньому подорожчав на 10 рублів за літр. Перебоїв із паливом у нас немає, але не виключаю, що скоро будуть, — розповідає автомобілістка Наталія.

Восени 2024 року російська влада підвищила утилізаційний збір майже вдвічі. В результаті ціни на легкові автомобілі зросли в еквіваленті більш ніж на 650 тисяч рублів.

Через зниження попиту третина автодилерів сьогодні зазнають серйозних фінансових труднощів і перебувають на межі закриття. Двісті дилерських центрів у першому півріччі вже закрилися. Щоб підняти продажі нових автомобілів, влада вигадує все нові ініціативи. Одна з останніх, яку запропонувала РОАД, — запровадити податок для машин віком від 15 років та зобов’язати їх власників двічі на рік проходити обов’язковий техогляд. Проте експерти сповнені скепсису.

«Власник «Калини» одразу продасть її за 150 тисяч і придбає «Гранту» за мільйон? А де гроші, Зін? Якщо ввести програму утилізації. Але навіть якщо за здану в брухт “Калину” держава зі щедрот своїх дасть 300 тисяч рублів, вистачить лише на 15-річний Ford Focus II. У крайньому випадку просто продадуть машини. І ті ще впадуть у ціні. Або сплачуватимуть податок, але ще менше витрачатимуть на підтримку технічного стану автомобіля. З таким самим успіхом можна боротися з жителями старих хрущовок. Ви не хочете переїжджати зі своїх 50 квадратів із прохідними кімнатами до сучасного ЖК бізнес-класу? Ну так ми влупимо вам потрійну квартплату та піднімемо втричі тарифи на електрику та воду! Жити треба в добрих умовах!» – пише головний редактор журналу “За кермом” Максим Кадаков.

Сьогодні середній вік автомобілів із пробігом – 15,5 років. Тобто платити підвищений податок доведеться кожному третьому автовласнику, каже Осецький.

На думку автоексперта, ініціатива у її нинішньому вигляді навряд чи спрацює.

— Ну, навіть зроблять податок — що це змінить? Тут потрібні інші, дієвіші заходи, ті ж діагностичні карти, техогляди, які повинні люди проходити. Але ми розуміємо, що в більшості випадків люди, які мають машини з явними несправностями, за певну винагороду отримують діагностичні карти, ставлять машини на облік і їздять дорогами Росії.

Також влада обговорює скасування пільгового утильзбору в 2025 році для фізосіб. Це стосуватиметься автомобілів з потужністю мотора понад 160 л. с. З такою ідеєю до Мінпромторгу звернулося «Об’єднання автовиробників Росії» (ОАР). Так планують боротися із «сірим» імпортом. Зміни можуть набути чинності вже 1 жовтня.

Сьогодні утильсбор однаковий і на невеликий седан, і BMW з потужним мотором. Фізособи, які самостійно ввозять до Росії іномарку для особистих потреб, платять утільзбір за пільговою ставкою: 3400 рублів за автомобілі до трьох років та 5200 рублів за автомобілі старше трьох років. Цих ставок для сильних машин більше не буде. А будуть підвищені ставки, які позначаться на цінах.

«Продажі автомобілів впали, зокрема, через утильзбір. Що потрібно зробити, щоби підтримати попит? Підняти утільзбір ще й для фізосіб, щоб машини стали ще дорожчими. Це геніально»,

– пишуть користувачі в соцмережах.

— Потік автомобілів, що йде паралельним імпортом, за різними схемами брокерськими з-за кордону, дуже сильно псує життя офіційним дилерам, а також заважає нашому вітчизняному автопрому впровадити та розвинути марки, зібрані в Росії. Тут все зрозуміло: раз не виходить збільшити продаж цих автомобілів, бюджет намагатимуться поповнити за рахунок збільшення утильзбору. У нас як відбувається: спочатку приймається якийсь закон, що посилює, а потім люди думають, як цей закон обійти.

За даними автоекспертів, сьогодні альтернативний імпорт набирає обертів. Сильний рубль та усвідомлення незворотності глобальних брендів призвели до того, що покупці все частіше вибирають автомобілі на замовлення з-за кордону. Альтернативою «китайцям» і російському автопрому виступають автомобілі Toyota, BMW, KIA, Hyundai, Volkswagen і Mercedes-Benz, а також Mazda, Skoda, Audi, Lexus та ін.

При цьому на стоянках дилерів та дистриб’юторів у Росії зібралося близько 400 тисяч непроданих автомобілів. Більшість — це китайські бренди, решта — продукція АвтоВАЗу. У Мінпромторгу готуються до падіння продажів вітчизняних автомобілів на 40% за підсумками року.

Що буде з авторинком наступного року, каже Целіков:

— У Росії зараз обрій планування приблизно два-три місяці. Чи домовляться Трамп із Путіним, «СВО» закінчиться, не закінчиться. Від зовнішньополітичних чинників ринок залежить на 90%. Наступного року можна лише розкладати сценарій. Якщо СВО не завершиться, то все буде погано. Коли мене у бізнесі запитують, що закладати на наступний рік, я раджу закладати цей рівень плоский рівень. А далі, якщо буде сума негативних факторів, від цієї планки — 1 млн 250 тисяч машин можна піти вниз. Ми перебуваємо у стані нестійкої рівноваги. Чекаємо на приліт або білого, або чорного лебедя.

 

Такі справи. Бережіть себе!

Рейтинг публікації

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0