Історично склалося, що податкова не той орган, з яким хочеться мати справу. Це пов’язано з тим, що не завжди знаємо, чого очікувати від неї, не знаємо свої права та обов’язки.
У підприємницькій діяльності можна мінімізувати увагу податкової, штрафи та інші негативні наслідки для підприємця. Давайте розглянемо типові помилки підприємців та як їх можна уникнути.
Оплата податків: пропуск термінів, оплата не в повному розмірі, оплата на невірні реквізити
Почнемо з найпростішого — оплата податків і зборів на невірні реквізити. Раз на рік податкова оновлює рахунки для сплати податків і зборів. На жаль, багато підприємців платять за старими реквізитами.
Як наслідок, у них формується податковий борг і недоїмка. Податковий борг понад 2-х кварталів, вище 180 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (на 01 січня 21 року — 3 060 грн), це підстава для зняття статусу платника єдиного податку та переведення на загальну систему.
На загальній системі оподаткування інші ставки податків і зборів для сплати: 18 % ПДФО, 1,5 % військовий збір, 22 % ЄСВ від прибутку. Крім того, змінюється ведення обліку.
Наприклад, ФОП 3 групи зареєстрований 1 січня 2019 року, отримує дохід, платить податки. 27 січня 2021 року дізнається, що позбавлений статусу платника єдиного податку з 1 червня 2020 року за цей період він задекларував дохід 1,5 млн грн і сплачував податки за ставкою податку 5 %. Але дохід з 1 червня 2020 року потрібно було декларувати за ставками загальної системи. Різниця в сумі податків буде колосальною, а довести, що не мусить платити, як загальносистемник, вкрай складно.
Перейти на спрощену систему ФОП зможе через рік після позбавлення статусу.
Перевіряти реквізити для сплати податків і зборів можна в Електронному кабінеті (ЕК). Але оновлені реквізити на початок року з’являються в ньому не відразу. Їх можна знайти на сайті регіональної/центральної податкової й перевірити на сайті казначейства.
Важливо пам’ятати про зміну рахунків на початку року! Перед оплатою податків і зборів перевіряти реквізити в ЕК. Після оплати моніторити розділ ЕК “Розрахунки з бюджетом”, а також перевіряти статус платника єдиного податку.
Якщо є податковий борг — після його оплати нараховують штраф і пеню. В ЕК можна переглянути суму штрафу й пені, після чого оплатити їх. Перевірити зарахування штрафу й пені можна через три-чотири дня після оплати ЕК.
Черговість зарахування платежів на рахунки, якщо є податковий борг:
- 1. Податковий борг
- 2. Штраф
- 3. Пеня
- 4. Обов’язковий платіж
Якщо податковий борг не платити — його погашення буде відбуватись за рахунок сплати обов’язкових платежів. “Новий” податковий борг буде виникати по обов’язковим платежам.
Оплата податків не в повному розмірі
Податки і збори для деяких підприємців прив’язані до розміру мінімальної заробітної плати і прожиткового мінімуму, які збільшуються щороку. З їх зміною відповідно змінюється розмір податків для підприємця. Частина підприємців декілька років сплачує однаковий розмір податків і зборів, хоча розмір змінився.
Оплачуючи обов’язкові платежів менше необхідного розміру, з’являється податковий борг, нараховують штраф і пеню. Також є вірогідність втратити статус платника єдиного податку.
Важливо! Перед оплатою податків і зборів перевіряти актуальні розміри.
Невідповідність видів діяльності, не внесення видів діяльності до реєстру платників єдиного податку
Єдинник може працювати й отримувати дохід за видами діяльності, які:
1. Дозволені для спрощеної системи оподаткування.
2. Внесені до ЄДР та реєстр платників єдиного податку.
Якщо ФОП єдинник отримує дохід від виду діяльності не внесеного до реєстрів — це підстава для позбавлення статусу платника єдиного податку та обкладення доходу від цієї діяльності за іншою ставкою.
Форма розрахунків: готівкова чи безготівкова?
Здавалося б, усе просто, готівкові — це гроші, отримані в паперовій формі, безготівкові — те, що підприємець отримує на банківський рахунок. На жаль, усе не так просто.
Підприємці вважають, що оплата від клієнта через термінал — це безнал. На думку податкової розрахунок через термінал — це готівка.
Дохід, який може отримати єдинник без використання касового апарату (або готівка + безнал) — 220 розмірів мінімальної зарплати, встановленої на початок року (у 2021 році — 1, 32 млн грн).
Якщо ФОП отримує дохід (готівка+безнал) у рік більший за 220 розмірів мінімальної зарплати — він зобов’язаний встановити касовий апарат. Касовий апарат тягне за собою інші звіти, правила роботи підприємців та облік.
В інтернеті можна почитати поради про закриття ФОП і відкриття знову, щоб позбутися від обов’язку використовувати касовий апарат. Але закриття не звільняє від цього обов’язку.
Важливо! Знати, до якої форми віднести оплати від клієнтів (готівка або безготівка). При готівкових або змішаних розрахунках слідкувати за лімітом для встановлення касового апарату.
Неподача звітності: коли діяльність не ведеться, не подача 20-ОПП т 1-ДФ
Підприємець зобов’язаний подавати звітність за періоди, коли він не працює.
Окрім того, якщо підприємець сплачував послуги / товар ФОПу або фізичній особі, він має відобразити такі операції у звіті 1-ДФ. Вказати ІПН отримувача, код класифікації доходу, розмір доходу тощо.
20-ОПП подається у випадках, коли ФОП купує або бере в оренду землю / автомобіль / приміщення й ін.
За неподання звітів податкова нараховує штрафи.
Важливо! Подавати звіти у визначені строки подачі.
Первинні документи, оформлення документів із помилками
Питання наявності документів, що підтверджують отримання доходів ФОП досить спірне. Здебільшого вони потрібні в податкових перевірках. Можна довго сперечатися про правомірність чи неправомірність дій податківців. Завдання в іншому — дати рекомендації, які мінімізують негативні наслідки перевірки податківців або зменшать увагу податківців до вашого бізнесу.
Наша рекомендація — мати документи, що підтверджують отриманий дохід. Загальносистемникам — зберігати документи на підтвердження витрат.
Крім цього, документи мають бути оформлені належним чином і мати реквізити первинного документа: найменування сторін, реквізити, відповідальна особа (перевірити, чи має право на підпис документів) тощо.
Заниження доходу
Платіжні системи / еквайринг мають комісії за свої послуги. Найчастіше знімають її при перерахуванні грошей. Тому на рахунок підприємця надходить сума за вирахуванням комісії.
Найчастіше підприємці декларують суму, яка надійшла на рахунок без комісії. Правильно декларувати повну суму з комісією, яку вираховує платіжна система/еквайринг. Це також дохід підприємця.
Важливо! Ознайомитись зі договором, визначити яким чином платіжна система змінає комісію та правильно декларувати суму доходу.
Отже, ви ознайомились із типовими помилками, які допускають підприємці та знаєте, що необхідно робити для їх уникнення.
Матеріал підготували: Ірина Нараєвська, консультант з податкового права та Наталія Нараєвська, засновниця проєкту “Податкова грамотність”.
Друкується за матеріалами “Дело”
Коментарі
Loading…