Маріанна Фахурдінова, наукова співробітниця Центру «Нова Європа», розповіла кореспондентці IWPR Світлані Моренець, як Україна шукає творчі способи позбавити росію права вето.
Як росія стала постійним членом Ради Безпеки ООН?
Після розпаду Радянського Союзу російська федерація проголосила себе його правонаступником. Країна вимагала права бути представленою в Раді Безпеки ООН замість Радянського Союзу та отримати право вето. Однак для цього не було проведено жодних офіційних процедур в межах ООН.
Тоді президент Борис Єльцин надіслав генеральному секретарю ООН листа, в якому заявив, що російська федерація є правонаступницею Радянського Союзу. Цього якось було достатньо, щоб росія стала постійним членом Ради Безпеки ООН; інші країни були задоволені тим, що розпад Радянського Союзу відбувся більш-менш мирно і тільки росія претендувала на правонаступництво.
У правильний спосіб це мало б відбутися через формальну процедуру вступу до ООН. За це мали б проголосувати дві третини членів ООН на Генеральній Асамблеї, наприклад, як це було зроблено під час голосування за прийняття Чехії та Словаччини в ООН після розпаду Чехословаччини.
Також, згідно зі статутом ООН, членство в організації відкрито для всіх «миролюбних» держав, які утримуються від застосування сили та дотримуються міжнародного права. Якби російська федерація зараз подавала заявку на вступ до ООН, вона б не відповідала цим критеріям.
Це є підставою, на якій Україна сьогодні може говорити про те, що російська федерація незаконно присутня не лише в Раді Безпеки ООН, а й в ООН загалом.
Статус правонаступника Радянського Союзу давав росії місце постійного члена в Раді Безпеки ООН. Таким чином, росія отримала право голосувати за резолюції Ради Безпеки ООН, які є обов’язковими для всіх держав-членів, і накладати вето на резолюції, які не відповідають її інтересам.
Чому тільки п’ять країн мають право вето?
П’ять постійних членів Ради Безпеки – США, Великобританія, Франція, Китай і росія – мають право вето на будь-яку резолюцію. Це право вони отримали які перемогли у Другій світовій війні та володіли ядерною зброєю.
Вирішуючи, як виглядатиме новий світовий порядок після Другої світової війни, ці країни склали статут ООН відповідно до своїх інтересів. Тому статут ООН не передбачає виключення постійного члена з Ради Безпеки. ООН була створена, певним чином, як організація, яка захищає інтереси цих п’яти країн.
Яку стратегію обрала Україна для досягнення мети позбавити росію права вето?
Статут ООН не передбачає жодної процедури, за якою її п’ять постійних членів можуть бути позбавлені права вето або навіть виключені з Ради Безпеки. Законодавчого механізму для цього немає. Тому ми шукаємо різні креативні шляхи блокування права вето РФ.
Шлях, який обрала Україна – довести, що російська федерація незаконно вступила до Ради Безпеки ООН. Україна розробляє це з 2014 року, але активніше тему почали розкручувати після повномасштабного вторгнення.
Але в цьому контексті виникає наступний виклик. росія була в Раді Безпеки ООН 30 років, голосувала за сотні, а то й тисячі резолюцій. Якщо буде визнано, що росія була в Радбезі ООН незаконно, що робити з усіма цими документами? Вважати їх недійсними чи залишити все як є? Є багато питань щодо цього сценарію, але все ж цей процес є найбільш потенційно можливим для реалізації.
Які ще є способи вплинути на позицію росії в Радбезі ООН?
Є варіант не допустити російську делегацію до участі у Генеральній Асамблеї. На початку кожного нового року роботи ООН представники країн подають свої повноваження на розгляд Генеральної Асамблеї, яка їх або приймає (у більшості випадків), або відхиляє. В історії ООН вже були прецеденти, коли Генеральна Асамблея позбавляла повноважень певну делегацію. Найяскравіший приклад – 1970-ті роки, коли Генеральна Асамблея відхилила повноваження делегації Південної Африки як спосіб відповіді на політику апартеїду.
Крім того, в статуті ООН є цікава стаття 27(3). У ній зазначено, що постійний член Ради Безпеки ООН, який є стороною в суперечці, повинен утримуватися від голосування за резолюціями, що стосуються цієї суперечки. Це означає, що росія повинна утримуватися від голосування за або проти резолюцій щодо війни в Україні. Але проблема в тому, що постійні члени Ради Безпеки ООН можуть утриматися від голосування лише добровільно. росія ніколи добровільно не відмовиться від права вето.
Як відреагували інші країни?
Інші країни-члени ООН спочатку мало реагували [на зусилля України]. Але протягом останнього місяця ми побачили, що ця ініціатива здобула більш активну підтримку. Зрушення почалися лише на рівні дискусій, але це вже позитивний сигнал для України.
У різних країн різні позиції. США говорять про реформування Ради Безпеки ООН. Крім того, вони запропонували, щоб постійні члени ООН зберегли право вето, але повинні звітувати перед Генеральною Асамблеєю, чому вони його використовують. На практиці це нам нічого не дає. росія продовжуватиме говорити про те, як Україна «пригнічує російськомовне населення» та нарощувати пропагандистську діяльність для того аби виправдати свої дії.
У президента Європейської ради Шарля Мішеля з цього приводу більш жорстка позиція – він закликав ООН виключити РФ. Прем’єр-міністр Японії Фуміо Кісіда вимагає внутрішньої реформи Ради Безпеки ООН. Президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган заявив, що росія повинна бути позбавлена права вето, але залишитися в ООН.
При цьому необхідно розуміти, що кожна держава-член ООН переслідує насамперед власні інтереси. Питання реформи Ради Безпеки ООН актуальне з другої половини минулого століття. Німеччина, Японія та Туреччина претендують на постійне місце в Раді Безпеки ООН. Тож не лише війна в Україні підштовхує дискусію щодо реформування цієї інституції.
Якщо у росії забрати право вето, то як резолюції ООН можуть допомогти Україні?
Країни, які допомагають Україні зброєю та санкціями проти росії – це переважно ЄС та США, тоді як багато держав, наприклад, Африки чи Латинської Америки, або підтримують росію, або займають нейтральну позицію.
Рада Безпеки може прийняти резолюцію, в якій усі країни-члени ООН будуть зобов’язані запровадити економічні санкції щодо Росії, або розірвати дипломатичні відносини, або постачати Україні зброю, або навіть направити об’єднані сили ООН чи миротворців. Резолюції Ради Безпеки ООН є обов’язковими для всіх 197 держав-членів.
Крім того, припустимо, що росія виключена з Ради Безпеки ООН. Принаймні на політичному рівні стане ясно, що країна-агресор не може претендувати на звання наддержави і не може залишатися безкарною. Це буде політичний сигнал про те, що будь-яка країна, навіть потужна, не може робити все, що їй заманеться.
Публікацію підготовлено в рамках проекту «Голоси України», який реалізується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії (FCDO).
Коментарі
Loading…