kinopoisk.ru
in ,

Запровадження кримінальної відповідальності за недостовірне декларування товарів викликало заперечення бізнесу

Бізнес різко висловився проти законопроекту №5420
Зі спільною заявою виступили Американська торгова палата (AmCham) в Україні, Асоціація платників податків, Федерація роботодавців України та Асоціація професійних митних посередників. До них приєдналися і деякі громадські ради – при Державній митній службі і при Міністерстві фінансів.

Вони за наміри влади боротися з контрабандою підакцизних товарів. Але їх занепокоєння викликало запровадження кримінальної відповідальності за недостовірне декларування товарів. Редакція статті 201-4 Кримінального кодексу України, на думку експертів, допускає можливість “притягнення до кримінальної відповідальності суб’єктів господарювання навіть за ненавмисні помилки в митних деклараціях”, – сказано в поширеному AmCham заяві.

Такий підхід “може спотворити саму суть митного контролю”. Наприклад, митники будуть займатися “пошуком формальних причин для відмови в митному оформленні”. Замість того, щоб надавати сервісне обслуговування на кордоні.

Митні органи прагнимуть убезпечити себе від можливих звинувачень у сприянні “недостовірного декларування”. За такі правопорушення пропонується покарання у вигляді позбавлення волі від 7 до 11 років.

Ініціатором законопроекту виступив глава держави Володимир Зеленський. У пояснювальній записці до проекту закону №5420 заступник керівника Офісу президент (ОП) Андрій Смирнов нагадав, що парламент “декриміналізувати контрабанду” в 2011 році.

У той же час Держмитслужба в 2019 році виявила порушень митних правил на суму 1,6 млрд грн, а в 2020-м – на 1,96 млрд грн. У той же час, як виявила статистика в 2019 суди розглянули 984 справи зазначеної категорії на суму 348,2 млн грн, оштрафували на 40,46 млн грн.

Але за результатами розгляду 126 справ (12,8% від загального числа) на суму 142,96 млн грн суди вирішили закрити їх. У переважній більшості підставою послужило “відсутність складу правопорушення, в тому числі через відсутність доказів окремих елементів складу правопорушення”.

Висновок, до якого прийшли в ОП – митні органи не мають достатньо повноважень, щоб боротися з правопорушеннями.

За інформацією Державної казначейської служби України, за 2020 рік надходження від митних платежів склали майже 296,96 млрд грн. Це на 28,5 млрд грн менше планових, встановлених законом “Про Державний бюджет України на 2020 рік”.

Народний депутат Олександра Устінова (фракція “Голос”) заявила в Раді, що згідно з чинним законодавством “якщо зупиняється машина з контрабандою, то весь товар конфіскується”. Якщо ж вступлять в силу положення законопроекту №5420, то “можна отримати судимість” при ввезенні підакцизних товарів на суму від 50 тис. грн.

“Тобто якщо ви завезли кілька айфонів або дорогий ноутбук дружині або комусь іншому в подарунок привезли, то можна отримати кілька років судимості”, – підкреслила вона.

Нардеп зазначила, що “є й інша проблема” – коли буде відкриватися кримінальне провадження, не потрібно буде конфіскувати товари на митниці. З’явиться можливість проводити конфіскацію прямо на складах. Це призведе до того, що поки не буде створено Бюро економічної безпеки, Служба безпеки буде заарештовувати склади з побутовою технікою великих компаній. В результаті робота цих підприємств зупиниться.

Народний депутат Сергій Власенко ( “Батьківщина”) законопроект №5420 назвав “простим рішенням замість системної боротьби з корупцією”.

“Як же насправді потрібно було боротися з контрабандою? Це ж досить просто – потрібно було об’єднати інформаційні системи української митниці з митницями країн-сусідів для того, щоб контролювати документацію”, – заявив він. Відзначивши, що це допомогло б повернути до держбюджету мільярди гривень, як це відбувалося в 2008-2009 рр.

Законопроект №5420 містить значну кількість недоробок, які не забезпечать очікуваного ефекту. Про це заявив Олександр Маленко, керуючий партнер адвокатського об’єднання Interlegum.

За його оцінками, доповнення Кримінального кодексу новими нормами (ст. 201-2 “Контрабанда товарів”, ст. 201-3 “Контрабанда підакцизних товарів” та ст. 201-4 “недостовірне декларування товарів”) “порушують логіку юридичної техніки конструювання диспозицій”

“Тому доцільно було б внести зміни в чинну ст. 201 Кримінального кодексу України” Контрабанда “шляхом доповнення її новими частинами”, – запропонував він.

На думку кандидата юридичних наук Костянтина Зерова, законопроект №5420 запропонував встановити “занадто високі рівні покарання”. У документі вказані штрафи в межах 10-175 тис. Неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 тис. Грн – 2,975 млн грн), що не відповідає положенням Загальної частини Кримінального кодексу України щодо цілей застосування покарання у кримінальному праві.

“Крім того, встановлення таких занадто високих розмірів штрафних санкцій навряд чи зможе наповнити державний бюджет, оскільки його розмір буде непомірним для відповідних фізичних осіб”, – упевнений він.

За його словами, стан якості попереднього розслідування кримінальних проваджень слідчими органів податкової міліції є “занадто низьким”. Найчастіше, підкреслив Костянтин Зеров, воно характеризується “тиском на бізнес, процесуальними зловживаннями і т.д”.

Тому, впевнений він, до початку функціонування Бюро економічної безпеки навряд чи доцільно ініціювати відповідні зміни до Кримінального кодексу України.

За матеріалами ЗМІ.

Рейтинг публікації

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0

Щотижневий огляд рішень, ухвалених Верховним Судом (за період із 5 по 9 липня 2021 року)

Електронне резидентство