in ,

Дводенний форум «Оцінювання якості безоплатної правової допомоги»: учасники обговорювали умови та нюанси своїй роботи.

Забезпечення якості та повноти надання правової допомоги є одним із пріоритетів діяльності системи безоплатної правової допомоги. Якою має бути система контролю якості для цивільних і адміністративних справ? Як працює Комісія експертно-правничої оцінки БПД? Які шляхи удосконалення оцінювання наданої правової допомоги? Ці та інші питання обговорювалися під час дводенного форуму «Оцінювання якості безоплатної правової допомоги», що проходить 14-15 вересня у Києві.

«Підвищення якості правової допомоги є одним із головних пріоритетів Міністерства юстиції. Задля перевірки якості роботи юристів системи БПД ми звернулися до кращих європейських практик. Так було запроваджено новий інструмент забезпечення якості безоплатної правової допомоги — «peer review», який працює за принципом «рівний перевіряє рівного». По суті, «peer review» — це модель, в якій незалежні досвідчені експерти практикують оцінку якості роботи інших професіоналів на основі певних критеріїв», — зазначила заступниця Міністра юстиції України з питань європейської інтеграції Валерія Коломієць.

Система БПД висуває чіткі вимоги до змісту, порядку та умов надання безоплатної правової допомоги в інтересах клієнта. З липня 2014 року затверджені стандарти якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у кримінальному процесі. Пізніше, у грудні 2017 року затверджені стандарти якості надання БВПД у цивільних, адміністративних справах та представництва у кримінальному процесі.

На початку 2019 року визначені вимоги до надання правової допомоги штатними юристами системи БПД. Вони закріплені у Порядку надання БПД працівниками місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Основний механізм аналізу якості та повноти правової допомоги, наданої юристами системи БПД, — діяльність Комісії експертно-правничої оцінки БПД, що надається працівниками центрів (КЕПО).

«У випадку БПД — одні юристи перевіряють інших юристів, використовуючи затверджені стандарти якості. Таким чином можна побачити, наскільки надана правнича допомога була якісною. Початкові етапи впровадження цього механізму показали, що він дійсно працює та здатний змінити ситуацію з оцінюванням якості безоплатної правової допомоги на краще», — сказала Валерія Коломієць.

Комісія експертно-правничої оцінки оцінює якість як первинної правової допомоги — письмових консультацій та роз’яснень, так і вторинної — процесуальних документів, складених штатними юристами у цивільних та адміністративних справах. Експерти на підставі проведеного оцінювання матеріалів справи чи письмових консультацій готують звіт.

Застосування інструменту «peer review» — це можливість не лише перевірити якість та кваліфікацію залучених до надання БПД юристів, але й спосіб підвищити задоволеність клієнтів державними послугами.

«Однією з ефективних моделей оцінювання якості надання безоплатної правової допомоги є фахова оцінка. Це поширена світова практика, яка успішно реалізована в Україні. Експерти оцінюють письмові консультації чи матеріали судової справи своїх колег та визначають, наскільки вони відповідають критеріям якості. Результати важливі не тільки для виявлення окремих недоліків у роботі, а й для комплексного розуміння того, як система повинна змінюватися, щоб найефективніше надавати правову допомогу нашим громадянам», — переконаний в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.

Керівник Програми ООН із відновлення та розбудови миру Віктор Мунтяну зазначив, що одним із ключових принципів, закладених в основу роботи ПРООН та Програми ООН із відновлення та розбудови миру, є забезпечення рівного доступу до правосуддя та юридичної допомоги для всіх без жодного виключення.

«Ми переконані, що ця фахова дискусія допоможе швидше досягати цієї мети та напрацювати цілісне бачення щодо того, як система безоплатної правової допомоги повинна функціонувати, щоб охопити якісними юридичними послугами ще більшу кількість громадян, а особливо вразливі верстви населення на сході України, що опинилися у складній ситуації і як ніколи раніше потребують нашої допомоги та підтримки», – підкреслив Віктор Мунтяну.

Під час першого дня форуму «Оцінювання якості безоплатної правової допомоги» презентовано дослідження Програми ООН «Peer review» у системі надання БПД та міжнародний досвід у цій сфері. Професор Алан Патерсон дослідив функціонування фахового оцінювання як інституту у Великій Британії, Австралії, Нідерландах, Китаї, Чилі та Ірландії та на цій основі підготував інформацію, необхідну для впровадження фахового оцінювання в систему управ­ління якістю безоплатної первинної та вторинної правової допомоги в Україні.

Під час дискусії обговорені виклики загального впровадження «Peer review» у системі БПД.

Серед тем для обговорень — результати впровадження пілотної програми фахової оцінки в двох областях України, які знаходяться в зоні конфлікту. Зокрема, портрет клієнта із зони конфлікту — з чим звертаються люди та які проблеми мають, а також які категорії справ із зони конфлікту були перевірені за допомогою інструменту фахової оцінки. Учасники форуму мають визначити вимоги до експертів з оцінки якості та дійти згоди, як досягти однакового розуміння в застосуванні методів оцінювання.

Переглянути звіт «Розробка і впровадження фахової оцінки якості в національній системі безоплатної правової допомоги в Україні»: https://bit.ly/3tIqjOS.

Рейтинг публікації

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0

Велика Палата ВС повернула КЦС ВС касаційні скарги у справі щодо «Приватбанку»

ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ АВТОМАТИЗОВАНОГО АНОНІМНОГО ТЕСТУВАННЯ ДЛЯ СКЛАДАННЯ ІСПИТУ АРБІТРАЖНИМИ КЕРУЮЧИМИ ЗАТВЕРДЖЕНО