На початку статті варто згадати одну важливу річ: розумові здібності, як відомо, досить складно виміряти. У дитинстві Томас Едісон приніс додому своїй матері записку від вчителя, в якій говорилося, що її син був недалеким. Едісон був багато ким, але дурним він точно не був. Більше того, він був справді обдарованою дитиною.
Один із вчителів Альберта Ейнштейна одного разу заявив, що той був “замкненим тугодумом, постійно зануреним у свої дурні мрії”. Найімовірніше, Ейнштейн тоді думав про фізику. Можливо, тоді й розвивалися його розумові здібності, завдяки яким він, мабуть, став найбільшим фізиком в історії. Ви вже вловили в чому суть. (Що, чорт забирай, не так з вчителями того часу?)
Національна асоціація обдарованих дітей визначає обдарованість як “здібності, що значно перевищують середньостатистичну норму для певного віку (дитини)”. Дитина може бути обдарованою в одній або кількох з наступних сфер:
- Художня
- Креативна
- Інтелектуальна (IQ)
- Лідерська
- Академічна: мови, математика чи наука
“Обдаровані діти вже знають близько 60% дитсадкової програми в перший день занять.” – Національна асоціація обдарованих дітей.
Типи інтелекту
Швидше за все, існує набагато більше типів інтелекту, ніж представлено нижче. Говард Гарднер, професор з Гарвардського Університету, висунув теорію множинного інтелекту, що включає такі аспекти:
1.Тілесно-кінестетичний: фізичні здібності; рухливість; координація рухів.
- Внутрішньоособистісний: внутрішні здібності; самоусвідомленість чи аналіз власних переконань, емоцій, цілей та мотивації.
- Міжособистісний: взаємодія з оточуючими та розуміння їх – вербальне та невербальне спілкування; сприйнятливість до чужого настрою та темпераменту.
- Логіко-математичний: розуміння абстрактних та складних ідей; дедуктивне мислення; визначення патернів; робота з числами.
- Музично-ритмічний: вміння розрізняти висоту звуку, ритм та тональність; рух у такт музики; створення, впізнавання, відображення та відтворення музики.
- Натуралістичний: зв’язок із навколишнім середовищем; вирощування натуральних продуктів (фруктів та овочів); природні навички виживання; знання тварин, рослин тощо.
- Вербально-лінгвістичний: розуміння та використання мови; вербальні та письмові навички; зміна ритму, гучності та тону; пам’ять на обличчя та дрібні деталі.
- Візуально-просторовий: сприйняття картинок та зображень; просторове орієнтування; візуалізація об’єктів.
Різниця між “обдарованим” та “здібним”
Необхідно розуміти, що обдаровані діти не просто розумні. Це стане для вас першим кроком у розумінні того, яка саме допомога потрібна дитині, щоб стати успішною. Крістофер Тайббі, фахівець у галузі освіти обдарованих дітей, розповідає про чотири принципові відмінності між обдарованими та здібними дітьми:
Розумні діти наполегливо трудяться, а от обдарованим дітям швидко стає нудно
Розумні діти – мрія будь-якого вчителя. Вони ніколи не спізнюються, добре поводяться і вперто працюють. Як результат – вони одержують хороші оцінки. Більше того, розумна, але не обдарована дитина з більшою ймовірністю досягне успіху в традиційній шкільній обстановці, оскільки в основному їх мотивують хороші оцінки та визнання. У цьому полягає велика проблема обдарованих дітей: ні оцінки, ні визнання вчителів зазвичай не мотивують їх.
Обдаровані діти часто знають правильні відповіді без особливих зусиль. У традиційній обстановці у класі це може спричинити проблеми. Без внутрішніх стимулів та зовнішньої стимуляції обдаровані діти найчастіше поринуть у свій багатий внутрішній світ.
Розумні діти знають відповіді на запитання, а обдаровані діти запитують
У розумних дітей добре виходить обробляти та зберігати інформацію. Ця здатність у поєднанні з наполегливою працею призводить до видатних успіхів у навчанні. Обдарованим дітям потрібно набагато менше часу, щоб запам’ятати матеріал. Як результат – їм стає нудно сидіти на уроці, коли вони можуть запросто “здати тест” і рухатися далі.
Оскільки цікавість обдарованих дітей ніколи не згасає, вони копатимуть глибше і захочуть дізнатися абсолютно все, що тільки можливо. Вони будуть ставити самі собі питання, а також використовувати Google або книги, щоб знайти відповіді. Отримані знання вони запам’ятовують без особливих зусиль, тому вже на початку уроку дитина знатиме набагато більше, ніж зможе розповісти вчитель.
Розумним дітям подобаються уроки, а от обдарованим дітям – ні (часто)
Як було сказано раніше, класна кімната – це ідеальне середовище для досягнення розумною дитиною успіху. З обдарованими дітьми все інакше: їхня несумісність із традиційною класною обстановкою призводить до нестачі стимуляції.
Завдяки двом крайнощам -надмірна цікавість і сильна нудьга – обдаровані діти часто стають самоуками і беруть на себе відповідальність за свою освіту. На відміну від школи, самоосвіта дозволяє задовольняти потребу дитини ефективному навчанні.
Здібні діти розумні, в той час як обдаровані діти оригінальні
Згадайте найбільших новаторів в історії – так Вінчі, Тесла, Грейам Белл, Едісон, Гейтс, Джобс. Ці люди були (мабуть) тими, кого ми зараз називаємо обдарованими. Варто зазначити, що не всі могли похвалитися хорошими оцінками в школі.
Багато обдарованих дітей живуть у тому, щоб втілити свої ідеї у життя. Коли щось (наприклад, шкільний предмет) привертає їхню увагу, обдаровані діти хочуть не лише вчитися, а й застосовувати знання на практиці. Нестандартне мислення та потяг до інновацій — причини, через які альтернативне освітнє середовище найчастіше оптимальне для обдарованих дітей.
15 ознак обдарованості дитини
Можливо ви ставите питанням, як визначити обдаровану дитину. Якщо так, то ось 15 відмітних ознак, на які вам варто звернути увагу:
1. Вони кажуть, як професори:
Обдаровані діти засвоюють знання набагато швидше ніж середньостатистичні діти. Освоювати мовні навички їм також простіше. У обдарованих дітей великий словниковий запас , і можуть використовувати у мові складні пропозиції.
2. Вони визначають патерни:
Навичка визначення патернів (наприклад, пазли або час, коли мама приходить додому), досить рідко розвинений у маленьких дітей. Якщо, звичайно, ваша дитина не є обдарованою.
3. Вони багато читають:
Як було сказано раніше, обдаровані діти неймовірно цікаві. Щоб задовольнити свою цікавість, їм потрібно прочитати кожну книгу, яка потрапляє їм до рук. Ця особливість найяскравіше виявляється, якщо дитина щось сильно зацікавить.
4. Вони неймовірно талановиті в чомусь:
Обдарованість – ще одне слово для видатного таланту. Деякі діти від природи талановиті у спорті, науці чи мистецтвах. Видатний талант – це явна ознака обдарованості дитини.
5. Їм подобається суспільство дорослих і старших дітей:
Обдарованим дітям, з їх високо розвинених розумових здібностей, нецікаво спілкуватися з однолітками. Вони їх не розуміють, або обдарованим дітям з ними просто нудно. Тому вони намагатимуться спілкуватися з старшими дітьми, вчителями та дорослими для стимуляції.
6. Вони добре сфокусовані:
Тут варто дещо додати: більшість обдарованих дітей має видатну здатність зосереджуватися на тому, що їх цікавить. На нудному уроці обдарована дитина втратить цю здатність. Через це помилково можна вирішити, що у дитини погано виходить зосереджуватись.
7. Вони практичні та зрілі:
Обдарована дитина може також мати високорозвинений емоційний інтелект. Якщо ваша дитина обдарована, то ви можете помітити, що вона з несхваленням ставиться до витівок однолітків. Обдаровані діти зазвичай не схильні до витівок та пустощів.
8. Вони оригінальні:
Обдаровані діти також мають навички вирішення проблем. Такі діти не тільки по-іншому підходять до повсякденних проблем, але й можуть вигадати спосіб покращити щось.
9. Вони лідери:
Завдяки своїй зрілості, а також умінню вирішувати проблеми та мислити нестандартно, з обдарованих дітей виходять добрі лідери. Звичайно, ці лідерські якості найяскравіше виявляться, коли дитина перебуватиме у відповідній обстановці.
10. Їм не потрібно вказувати правильний напрямок:
У той час як решті дітей потрібно, щоб батьки чи вчителі говорили їм, як правильно щось робити, обдаровані діти одразу ж беруться за справу і вже потім запитують. Або взагалі їх не задають, якщо їм вдається самим у всьому розібратися.
11. Вони сповнені енергією:
Обдаровані діти завжди перебувають у русі, швидше за все тому, що їхній мозок постійно працює. Зверніть увагу, що розумні та обдаровані діти часто дуже швидко розмовляють. Так відбувається тому, що вони намагаються (безуспішно!) зробити так, щоб їхні слова встигали за їхніми думками.
12. Їм потрібно проводити час наодинці із самими собою:
Як і більшість дітей, обдарованим дітям подобається проводити час із іншими людьми. Тим не менш, самотність дозволяє їм залишитися наодинці зі своїми думками та розвивати свою креативність. Обдарованим дітям подобається наодинці читати, писати та малювати.
13. Їм подобається природа:
Деякі обдаровані діти, особливо ті, хто має високо розвинені творчі здібності, люблять красиві краєвиди і звуки природи. Їхня цікавість найбільше проявляються на природі.
14. Їм іноді не вдається реалізувати свій потенціал:
Так, ви все правильно прочитали. Розумні та обдаровані діти витрачають майже всю свою ментальну енергію на ті речі, які їх цікавлять. Нерідко трапляється таке, що вони процвітають в одній області і зазнають невдачі в іншій. Обдаровані діти іноді не можуть реалізувати всі свої можливості через погану концентрацію уваги, недбалість, фрустрацію і, найчастіше, нудьгу.
15. Вони вважають, що вчитися це весело:
Обдарованим дітям настільки подобається вчитися, що це стає їхнє хобі. Завдяки своїм розумовим здібностям та потягу до знань, дитина може навіть розділити кілька інтересів зі своїми однолітками.
Висновок: чому важливо визначити обдарованість дитини
“Правильне визначення, чітке пояснення та постійна підтримка допоможуть обдарованій дитині адаптуватися” – Гейл Пост, доктор наук
Незважаючи на всі проблеми визначення розумових здібностей, воно все-таки необхідне для розвитку дитини. Наприклад, визначення те, що дитина розумово відсталий може грати рішучу роль тому, процвітає він чи зазнає невдачу. Це також стосується і обдарованих дітей.
Обдаровані діти, чиї здібності не вдалося розкрити, часто стають предметом для глузування та знущань. Не варто дозволяти, щоб таке сталося. Більше того, обдарована дитина має потенціал стати лідером у цьому складному світовому суспільстві. Насамперед, обдаровану дитину необхідно помістити в правильне середовище і дозволити йому досягти успіху, на його умовах.
За публікацією у ЗМІ
Коментарі
Loading…