in , ,

Як намагаються уникнути санкційних обмежень: Мінюст моніторить

Серед найчастіших порушень у сфері державної реєстрації, щодо яких Мін’юст розглядає скарги і які ставали підставами для скасування реєстраційних дій, можна виділити 3 механізми, за допомогою яких намагаються уникнути санкційних обмежень:

1. Зміна у державному реєстрі відомостей про громадянство власника активів.

До Мін’юсту надходило звернення конттрозвідки СБУ з метою скасування реєстраційних дій щодо зміни в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно громадянства громадянина рф (яке було визначено в момент державної реєстрації прав) на громадянство Ізраїля, завдяки чому відповідна особа намагалася уникнути дії мораторіїв. Було встановлено, що такі дії суперечать реєстраційному законодавству. Мін’юст скасував такі незаконні реєстраційні дії.

«Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» не передбачає механізму зміни відомостей про громадянство власника нерухомості. Відповідно, нотаріус, допомагаючи такій особі прибрати відомості про громадянство країни-агресора, сприяє виведенню майна такої особи з-під дії мораторію на відчуження такого майна чи можливого застосування санкційного законодавства», — роз’яснив керівник Офісу протидії рейдерству.

До нотаріусів/державних реєстраторів, які допомагають вчиняти такі реєстраційні дії, застосовано санкцію — тимчасове блокування доступу до Державного реєстру прав строком на 3 місяці.

2. Зміна кінцевого бенефіціарного власника в реєстрі юридичних осіб з метою уникнення застосування санкційних обмежень та запобігання стягненню майна в дохід держави.

Щодо такого механізму теж є приклади звернення до Мін’юсту конттрозвідки СБУ зі скаргами. Так, в одному з кейсів брали участь одразу 6 нотаріусів та державних реєстраторів. Проводились реєстраційні дії щодо дуже великої кількості юридичних осіб стосовно майна одного з українських олігархів, який підпадав під санкційні обмеження.

У процесі дослідження Мін’юстом було з’ясовано, що реєстраційні дії, які вчинялись стосовно цієї особи, проводилися нібито на підставі договорів купівлі-продажу часток в компаніях, які перебувають у офшорних юрисдикціях. Відповідно, в межах української юрисдикції проводилися виключно зміни відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичних осіб у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Під час розгляду скарги фахівці Мін’юсту встановили, що на момент проведення реєстраційної дії держреєстратор мав послуговуватися відомостями щодо застосування до такого бенефіціарного власника санкційних обмежень. Відповідно, не відмовляючи, а проводячи такі реєстраційні дії, він порушив українське законодавство.

Вказані реєстраційні дії було скасовано. А причетним державним реєстраторам та нотаріусам заблоковано доступ до державного реєстру.

3. Продаж майна, яке належить підсанкційній особі.

«Так, є кейс, коли нотаріус оформив відчуження нерухомості на підставі статті 38 Закону України «Про іпотеку» особою, до якої застосовано санкції, як іпотекодержателем, який продавав майно від власного імені. Таким чином нотаріус сприяв тому, щоб особа, яка вже перебувала під санкціями, розпорядилася нерухомим майном вартістю близько 20 млн доларів», — розповів Віктор Дубовик.

До вказаного нотаріуса було застосовано санкції у виді анулювання доступу до Державного реєстру прав та направлення подання на Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату для анулювання його свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

В іншому кейсі підсанкційна особа намагалася вивести активи з-під дії санкцій, шляхом укладення договору поділу майна подружжя. Відповідна реєстраційні дії з переоформлення майна з підсанційної особи були скасовані Мін’юстом на підставі скарги конттрозвідки СБУ, а законність такого рішення була підтверджена постановою Верховного Суду.

У 2023 році Міністерством юстиції України було ініційовано комплексні зміни у сфері державної реєстрації з метою унеможливлення таких випадків. В результаті ухвалено законодавчі зміни щодо санкційної політики, що передбачають, зокрема, обов’язок державного реєстратора що перевіряти застосування санкцій до особи, щодо якої він проводить реєстраційні дії.

За публікаціями у ЗМІ

Рейтинг публікації

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0

Вдосконалення умов для виконання вимог щодо фіскалізації розрахункових операцій

15 червня 2023 року цвк рф призначила на 10 вересня 2023 року на тимчасово окупованих територіях України, так звані вибори до окупаційних представницьких органів влади