in , , ,

Заява РПР щодо законопроєкту № 7662 щодо запровадження добору кандидатур суддів КСУ на конкурсних засадах

Європейська комісія “За демократію через право” (Венеційська комісія) на запит Голови Верховної Ради України (лист від 10.10.2022 р.) провела оцінку цього законопроєкту і 23.11.2022 р. опублікувала невідкладний (терміновий) висновок (CDL-PI(2022)046), в якому висловила ряд рекомендацій щодо покращення тексту законопроєкту.

Коаліція РПР вітає прагнення народних депутатів врахувати як рекомендації Венеційської комісії, так і пропозиції, які були висловлені Центром політико-правових реформ (член Коаліції РПР) в процесі підготовки законопроєкту № 7662. Однак, в тексті законопроєкту все ще не усуваються всі положення, які мають вади конституційності, і навіть навпаки – вводяться нові положення з такими ж вадами.

З огляду на це, Коаліція РПР висловлює свої категоричні застереження щодо таких проблем законопроєкту № 7662 у редакції, яка готується до другого читання:

  1. Дорадча група експертів утворюється з метою сприяння органам, що призначають суддів КСУ, крім Президента України, в оцінці моральних якостей і рівня компетентності в сфері права кандидатів на посаду судді КСУ. Крім того, повноваження Президента призначати одну особу до складу Дорадчої групи виходить за межі його конституційних повноважень, оскільки Дорадча група не бере участі у процесі відбору суддів за квотою Президента.
    ЦППР рекомендує застосовувати уніфікований підхід до відбору кандидатів на посаду судді КСУ на конкурсних засадах всіма субʼєктами призначення суддів КСУ із залученням до цього процесу Дорадчої групи – такий підхід більш відповідає логіці статті 148 Конституції України.
  1. Законопроєкт передбачає можливість призначення Верховною Радою України та зʼїздом суддів кандидатів на посаду судді КСУ, які отримали оцінку “не відповідає” від Дорадчої групи експертів. Призначення суддями КСУ кандидатів, які не відповідають вимогам доброчесності та професійності є не тільки нелогічним, а й неконституційним кроком, оскільки при цьому повністю нівелюється конституційна логіка проведення відбору суддів КСУ на конкурсних засадах. ЦППР рекомендує: 1) передбачити в законопроєкті механізм відхилення таких кандидатів відповідними органами, які займаються підготовкою питання щодо розгляду на конкурсних засадах кандидатур на посаду судді КСУ; 2) ухвалювати рішення щодо призначення суддями КСУ лише тих кандидатів, які отримали оцінку “найбільше відповідає”, “відповідає” від Дорадчої групи.
  1. До складу Дорадчої групи експертів протягом особливого періоду добору не входять представники громадянського суспільства, що суперечить рекомендаціям Венеційської комісії.
    ЦППР рекомендує передбачити участь громадськості у Дорадчій групі не тільки під час “звичайного” періоду добору суддів КСУ, а й протягом перших шести років після створення Дорадчої групи.
  1. Законопроєкт не передбачає обовʼязкового включення представників міжнародних організацій чи громадянського суспільства до складу конкурсної комісії, яка утворюється Президентом, ні чітких вимог до членів такої конкурсної комісії, ні можливості триступеневої градації оцінки кандидатів на посаду судді КСУ за квотою Президента (“найбільше відповідає”, “відповідає”, “не відповідає”).
    ЦППР рекомендує: 1) передбачити аналогічні вимоги до складу конкурсної комісії, яка утворюється Президентом, відповідно до тієї логіки, яка застосовується щодо членів Дорадчої групи; 2) якщо зберігатиметься неуніфікований підхід до відбору кандидатів на посаду судді КСУ, то на законодавчому рівні  варто  більш детально  врегулювати процес призначення суддів КСУ за квотою Президента.

Коаліція РПР нагадує, що ухвалення та впровадження законодавства щодо процедури відбору суддів Конституційного Суду України з будь-якими вадами конституційності закладає потенційні ризики для реалізації зовнішньополітичного курсу України щодо набуття повноцінного членства ЄС, а тому висловлює впевненість, що Верховна Рада України дослухається до висловлених критичних зауважень в аспекті конституційності при розгляді та ухваленні законопроєкту № 7662 в другому читанні та в цілому.

Рейтинг публікації

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0

Почалося реформа регіональної структури Державної служби з питань праці шляхом утворення міжрегіональних управлінь, юрисдикція яких буде поширюватись на територію кількох областей

Новини від Forbes