Війна накладає свій вплив на Міністерство фінансів РФ, яке опублікувало дані про виконання федерального бюджету за п’ять місяців у сильно урізаному вигляді – зі звітності зникли розділи про структуру видатків, у тому числі військових, про джерела фінансування дефіциту, а також цифри про стан держскарбниці в місяці, що завершився. “Закриття” бюджету відомство пояснило наміром скоротити ризики запровадження нових санкцій. З залишених відкритими відомостей випливає, що російський бюджет поки що закривається з неабияким профіцитом – за підсумками січня-травня розмір “надлишку” склав 1,5 трлн руб. Проте минулого місяця, виходячи з «напівзакритих» цифр Мінфіну, за ненафтогазовими доходами стали просідати і надходження від нафти і газу.
Відкритих даних про реальне становище російської економіки дедалі менше. Слідом за ФМС (цифри з експорту-імпорту), Міненерго (з видобутку та експорту нафти) та ЦБ (із зовнішнього боргу, зовнішньої торгівлі та банківської звітності) частину даних закрив і Мінфін. «У зв’язку з тиском з боку США, ЄС, Великобританії та інших недружніх держав на Російську Федерацію та окремі особи виникла необхідність часткового обмеження поширення інформації, у тому числі про формування бюджетної звітності. Це допоможе мінімізувати ризик запровадження додаткових санкцій», – пояснило відомство.
Таке пояснення особливо переконливим не видається. “Під гриф” потрапили не лише дані про нафтогазові доходи РФ, зниження яких є однією з головних цілей західних санкцій, а насамперед відомості про витрати – як за розділами, включаючи такі “невинні”, як “Охорона навколишнього середовища” або “Освіта”, так і в розрізі держпрограм, що мають виключно функціональний характер. Зазначимо, що, на відміну від закриття даних інших відомств, у випадку з бюджетом йдеться про засекречення відомостей про витрачання грошей, зібраних із платників податків. Раніше, нагадаємо, відомство витратило чимало сил та коштів на просування концепції відкритого бюджету.
Можна припустити, що витрати закриті від публіки, насамперед, через один розділ — «Національна оборона». Так, у квітні федеральний бюджет уперше цього року зіткнувся з дефіцитом.
Доходи п’яти місяців склали 12,043 трлн руб., Зростання на 29% в порівнянні з таким же періодом минулого року. Майже все це зростання припало на нафтогазові доходи – у порівнянні з п’ятьма місяцями минулого року це плюс 81%, до 5,658 трлн руб. З іншими, тобто ненафтогазовими, доходами ситуація гірша – вони дорівнюють 6,385 трлн руб., Що лише на 3,1% вище за рівень минулого року.
Частка нафтогазових надходжень у загальній сумі доходів бюджету п’яти місяців дорівнює 47%, роком раніше – 34%.
Залежність держскарбниці від податків та мит із видобутку та продажу нафти та газу, таким чином, зросла. Втім, розміри «нафтової голки» навряд чи зараз турбують російську владу. У травні, судячи з цифр Мінфіну, проблеми з поставками і надмірне зміцнення рубля скоротили нафтогазові доходи – з різниці надходжень за п’ять і за чотири місяці випливає, що вони склали всього 872 млрд руб. після 1, 81 трнлю руб. у квітні та середніх 1,197 трлн руб. у перші чотири місяці року (але все ж таки більше, ніж роком раніше). Зазначимо, така динаміка багато в чому пояснює стан щодо запобігання сильному зміцненню рубля — скасування обов’язкового продажу валютного виторгу експортерами та інші заходи.
Неназвані Мінфіном травневі нафтогазові доходи за квітнем знову просіли. Вони становили приблизно 1,138 трлн руб. (З поправкою, нагадаємо, на уточнення відомством попередніх даних). Це на 6,3% менше, ніж було у травні минулого року. Проте загалом за п’ять місяців ситуація зі зборами ПДВ, одного з двох поряд із ПДПІ головних джерел наповнення федерального бюджету, виглядає благополучною: внутрішнього ПДВ, обсяги якого пов’язані з розмірами торгового обороту та споживчого попиту, у січні—травні зібрано на 2,386 трлн. руб. (Плюс 14% рік до року). Проте надходження від ПДВ при імпорті дещо скоротилися – на 3%, до 1372000000000 руб. Помітніше впала сума ввізного мита — на 12%, до 297 млрд руб. Компенсували падіння зборів надходження з податку на прибуток, що виросли за підсумками п’яти місяців до 810 млрд руб. (плюс 52%, переважна більшість податку, нагадаємо, йде у регіони).
Підсумковий баланс бюджету п’яти місяців – профіцит у розмірі 1, 49 трлн. руб. Підстав думати, що він збережеться й надалі, немає. Сам Мінфін очікує, що дефіцит за підсумками року становитиме мінімум 1,6 трлн руб.
Коментарі
Loading…