in

Професійний судовий захист від свавілля чиновників

Вищий адміністративний суд відзначив своє п’ятнадцятиріччя

Із часу видання Указу про створення Вищого адміністративного суду України у жовтні 2002 року адміністративне судочинство з нової та невідомої галузі стало прогресивним інститутом судового контролю над органами та представниками державної влади в Україні, дієвим механізмом захисту прав, свобод та інтересів громадян і юридичних осіб.

Якщо згадувати історія ВАСУ, то перші його судді і працівники апарату створювали суд з нуля. Знайшли приміщення й обладнали його для здійснення правосуддя,  брали участь у розробці законодавчих інструментів, за якими їм потрібно було працювати, зокрема, Кодексу ВАСУ 15радміністративного судочинства України, який було прийнято лише 6 липня 2005 року.

Щодо кодексу адміністративного судочинства був найпрогресивнішим процесуальним законом того часу. Закріплені в ньому інновації нині стали обов’язковими для всіх судів. Зокрема, це автоматизована система документообігу суду, що забезпечує об’єктивний  та неупереджений розподіл справ між суддями з додержанням принципів черговості та однакової кількості справ  для кожного судді.  В 2005-му комп’ютерної програми, яка була б спроможна виконати поставлені завдання, не існувало. Та в результаті співпраці апарату суду з розробниками в 2007 році таку систему було впроваджено. З 2010-го такий механізм розподілу справ почав упроваджуватися в усіх судах України.

Прогресивною була на той час також норма про гласність і відкритість судового процесу, тобто про право громадян та представників ЗМІ спостерігати та фіксувати на аудіо- і відеоапаратуру відкритий судовий процес. У 2010 році в ході судової реформи ця норма була перенесена до Закону «Про судоустрій і статус суддів», а з 2015-го вона стала ще демократичнішою.

Від початку своєї фактичної діяльності у 2005 році Вищий адміністративний суд України розпочав активне співробітництво із міжнародними партнерами та донорами, оскільки перед молодою адміністративною юстицією України стояли завдання, для ефективного вирішення яких необхідно було залучення передового досвіду країн з розвиненою адміністративною юстицією та сталою традицією верховенства права.

Активною стала співпраця із такими партнерами, як Рада Європи, ЄС, ОБСЄ, Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), Німецький фонд міжнародного правового співробітництва, Канадське агентство міжнародного розвитку (CIDA). Суд налагоджував тісні двосторонні контакти з адміністративними судами Німеччини, Франції, Польщі, Литви, Великої Британії тощо. Цьому великою мірою сприяв вступ ВАСУ в 2008 році до Міжнародної асоціації вищих органів адміністративної юрисдикції (IASAJ), членами якої є більшість країн світу, а також співпраця із Асоціацією державних рад та вищих адміністративних юрисдикцій держав-членів ЄС.

Зазначимо й те, що від початку своєї процесуальної діяльності ВАСУ розглянув понад 600 тисяч справ і матеріалів. Про довіру до суду свідчить наявна статистика. Наприклад, уже протягом першого півріччя 2017 року до ВАСУ надійшло понад 22,5 тисяч справ і матеріалів, тоді як у першому півріччі 2016 року цей показник становив понад 18 тисяч. Тож навантаження на суддів касаційної інстанції завжди було досить високим — у середньому 100 справ на місяць на одного суддю.

ВАСУ 15р-3Серед касаційних скарг, які надходять до ВАСУ, питома вага (35% загальної кількості касаційних скарг) — це «соціальні» спори, на другому місці — податкові спори (26%). Такі показові статистичні дані свідчать про сподівання громадян на справедливість суду, який допоможе вирішити конфлікт із потужним бюрократичним апаратом. А суддя, застосовуючи закріплений у КАСУ принцип презумпції вини влади, стає на бік слабкої сторони по справі, користуючись принципом офіційності, вимагає у владної сторони докази, перевіряє і оцінює позицію відповідача по багатьох критеріях.

Від початку судової реформи, яка наразі триває, ВАСУ активно виступав за створення автономної системи адміністративних судів. Така позиція ґрунтується на досвіді судового захисту прав людини в розвинутих демократичних країнах світу, зокрема, ЄС, куди прагне увійти Україна (ФРН, Франція, Польща тощо), на доцільність запровадження автономної системи адміністративних судів також вказували у своїх висновках авторитетні міжнародні організації (Рада Європи, ОБСЄ, Венеціанська комісія та ін.). Законодавець пішов іншим шляхом. За сучасних умов виконувач обов’язків голови суду Михайло Смокович вбачає певний позитив у тому, що Касаційний адміністративний суд буде у складі Верховного Суду. «Думаю, що така організаційна структура сприятиме Великій палаті Верховного суду, до складу якої входитимуть також судді-адміністративісти, краще почути одне одного й ефективно узгоджувати питання щодо розмежування юрисдикції», — вважає М. Смокович.

Сподіваємось, що сформована ефективна система судового розгляду виборчих, митних та податкових, соціальних спорів буде вдосконалюватися, а позитивні здобутки та кращі традиції діяльності ВАСУ стануть у нагоді новоствореному Касаційному адміністративному суду Верховного Суду.

Надія Бондаренко, спеціально для ЮВУ

Джерело: ЮВУ

Рейтинг публікації

Written by admin

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0

Як співробітниці митниці втерли носа прокурорам

Адвокатське «ні» НААУ