in ,

Стан військової авіації росіян…

Привіт усім!

З огляду на те, що офіційний Київ повідомляє про знищення понад 40 російських літаків, переважно «бомбардувальників», під час нальотів БПЛА на (більш ніж) чотири авіабази в Росії 1 червня, та суперечливі повідомлення та оцінки щодо фактичної кількості знищених або пошкоджених літаків, гадаю, що настав час перевірити, скільки з них насправді ще залишилося. Наведені нижче «підрахунки» базуються на дослідженнях для книг « Війна в Україні. Том 6» та «Війна в Україні. Том 7» : під час підготовки цих двох книг (наприкінці 2023/початку 2024 року) я сів і «перерахував» усі планери, сфотографовані як «в робочому стані» приблизно з 2015 року. Я думаю, що «результат», ймовірно, призведе до корисного висновку про фактичну ефективність української операції «Павутинка».

***

Російський бомбардувальний флот належить до Дальньої авіації (ДА). Центральним елементом цієї авіації була 22-га гвардійська важка бомбардувальна авіаційна дивізія. Станом на 2022 рік вона складалася з таких основних підрозділів:

  • 121-й гвардійський важкий бомбардувальний авіаційний полк; базується на авіабазі Енгельс-2 та має в своєму розпорядженні 16 Ту-160;
  • 184-й гвардійський важкий бомбардувальний авіаційний полк; базується на базі Енгельс-2 та експлуатує Ту-95МС;
  • 52-й гвардійський важкий бомбардувальний авіаційний полк; базується на авіабазі Шайківка, експлуатує Ту-22М-3; та
  • 840-й важкий бомбардувальний авіаційний полк; базується на авіабазі Сольци, експлуатує Ту-22М-3.

***

Щодо досліджень, розробок, серійного виробництва, попередньої експлуатаційної служби тощо, будь ласка, дивіться численні інші публікації: тут я зосереджуся на російському бомбардувальниковому парку, що експлуатується з 2022 року. Щодо стану російського парку літаків раннього радіолокаційного виявлення та управління А-50, дивіться статтю: Короткий огляд російського парку А-50 .

***

Ту-160

Загалом 15 літаків (усі виготовлені до 1992 року) пройшли капітальний ремонт та модернізацію у 2002-2006 роках, коли вони стали здатними розгортати крилаті ракети Х-555, Х-101 та Х-102 (до 12 у внутрішніх бомбових відсіках). У 2014-2018 роках ще один екземпляр був «зібраний із запасних частин», в результаті чого загальна кількість доступних планерів досягла 16. Планувалося, що авіапарк буде модернізовано до стандарту Ту-160М-2, але, наскільки я знаю, лише чотири літаки пройшли такі роботи. Більшість продовжували страждати від хронічних проблем з двигуном та нестачі запасних частин. Ще у 2015-2017 роках Москва з гордістю вихвалялася їхнім розгортанням проти «терористичних» цілей у Сирії.

Ту-160 121-го гвардійського важкого бомбардувального авіаційного полку під час запуску крилатої ракети Х-555 по цілі в Сирії 20 листопада 2015 року (під час супроводу винищувача-бомбардувальника Су-30СМ).

Передня частина Ту-160 «RF-94109/Олександр Новіков», яку було видно під час одного з бойових вильотів проти Сирії у 2016 році. Примітними є чотири «червоні зірки», нанесені під кабіною пілота. На російських тактичних бойових літаках (наприклад, Су-25/30/34/35) кожна з них означала «10 бойових вильотів». Однак у випадку бомбардувальників більш імовірно, що кожна з них означала «1 бойовий виліт».

З 2022 року деякі з них були помічені під час операцій у межах 50 кілометрів від кордону з Україною, але немає «твердого» підтвердження їхньої участі в поточному конфлікті: очевидно, щонайменше два з них постійно перебувають у бойовій готовності, озброєні крилатими ракетами з «ядерними боєголовками».

Кадр з відео (з російських соціальних мереж), на якому видно Ту-160 приблизно за 50 км від кордону з Україною 26 червня 2022 року, після чого він повернув праворуч і зник у північному напрямку. На відео не було видно жодного застосування зброї, тому питання про те, чи використовується цей тип літака в бойових операціях проти України, залишається відкритим.

***

Ту-95

Під час роботи над книгою « Війна в Україні, том 6» , я нарахував 55 Ту-95МС як «доступні з 2015 року» (плюс один, що служить навчальним планером). Якщо є сумніви щодо точності цього підрахунку, ось частина таблиці, опублікованої в цій книзі:

До 2022 року «відстежувати» Ту-95МС було «відносно легко», оскільки всі вони мали серійні номери на хвостовому оперенні, а близько 50% флоту носили назви та герби великих міст Росії (а у випадку з «RF-94116/Севастополь» – і в Україні). Ймовірно, з 2016 року деякі назви були видалені під час капітального ремонту. Ось відповідний «знімок екрана» з книги « Війна в Україні, том 6» .

Загалом, парк Ту-95 був у посередньому стані. Станом на 2022 рік більшість планерів мали вік 30-35 років, усі потребували значного технічного обслуговування після кожного польоту, і всі спочатку мали бути приведені до стану «повністю придатні до виконання польотів» (FMC) перед кожним наступним бойовим вильотом . Хоча загалом їх описували як «технічно надійні», лише близько 10-12 можна було охарактеризувати як «регулярно активні» (тобто «літали частіше за інших»). Я оцінюю, що більшість доступних Ту-95МС літали «1-3 рази на місяць».

Ту-95МС інтенсивно використовувалися проти Сирії у 2015-2017 роках, а потім ще більше проти України: навіть з 2022 року вони є основною платформою для запуску крилатих ракет Х-101 та Х-555. З 2023 року повідомлялося про два чи три пошкодження або знищення під час різних ударів українських БПЛА по їхніх базах: ідентичність цих літаків залишається невідомою.

Ту-95М «RF-94127/Vokuta» запускає ракету Х-101 по цілі в Сирії (і це відбувається над Іраном) у 2017 році.

Ту-95МС повертається з навчального вильоту під час навчань «Амур» у вересні 2022 року.

***

Ту-22

Росія успадкувала великий парк цих середніх бомбардувальників (жодних «стратегічних» бомбардувальників: Ту-22М-3 не мають можливості дозаправки в польоті, а їхні екіпажі не були для цього навчені). Станом на 2022 рік більшість із них вже мали понад 35 років. За винятком операцій проти Сирії у 2015-2017 роках, відстежувати ті, що були в робочому стані, виявилося складніше, ніж у випадку з Ту-160 та Ту-95. Станом на 2021-2022 роки близько 70 бомбардувальників залишалися в експлуатації. Однак менше 50% були «капітально відремонтовані протягом останніх 5-10 років» та «регулярно активні» (3-5 польотів на місяць).

У 2015-2018 роках російські Ту-22М-3 брали участь у досить інтенсивних операціях проти Сирії: було помічено кілька планерів з 20 або більше «маркувальними знаками виконання завдань».

Завдяки тому, що RT ніколи не покривав борти (двозначні ідентифікаційні номери), нанесені на кришку переднього відсіку шасі Ту-22, ще у 2015-2017 роках було «відносно легко» відстежувати активність російських бомбардувальників цього типу проти Сирії.

Оскільки їхні «цілі» в Сирії не мали засобів протиповітряної оборони, екіпажі російських Ту-22М-3 переважно застосовували вільнопадаючі бомби «килимового типу» – передусім ОДАБ-250 (видно тут), ФАБ-250М-62, ФАБ-500М-62, а також кілька ФАБ-3000М-54 вагою 3000 кілограмів. Хоча, як повідомляється, навігаційні системи Ту-22М-3 були «модернізованими», вони все ще були достатньо неточними, щоб бомбардувальники – після польоту близько 1500 кілометрів – регулярно промахувалися на 500-2000 метрів.

Перші сліди використання Росією Ту-22М-3 проти України з’явилися ще наприкінці березня/початку квітня 2022 року, коли в соціальних мережах з’явилося відео, на якому видно один із них у повільному польоті над Маріуполем:

Згодом з’явилися відео, що демонструють їхні удари (досі з використанням бомб вільного падіння) по гігантському заводу «Азовсталь» у Маріуполі:

Протягом другої половини 2022 року, і особливо у 2023 році, російські Ту-22М-3 регулярно використовувалися для ураження цілей в Україні за допомогою надзвукових ракет класу “повітря-земля” Х-32 (по суті, оновленого та дещо модернізованого варіанту відомої Х-22). На жаль, ця стара зброя, головки самонаведення якої потребують цілей з радіолокаційним перерізом понад 1000 квадратних метрів, часто призводила до масових жертв серед цивільного населення.

Кадр з відеосеріалу, на якому показано запуск ракети Х-32 з російського бомбардувальника Ту-22М-3 по цілі в Україні влітку 2022 року.

Кадр з камери спостереження, на якому видно, як Х-32 за мілісекунди до того, як 27 червня 2022 року врізалася в задню частину торговельного центру «Амстор» у Кременчуці, вбивши 21 мирного жителя та поранивши 59.

Станом на 2023 рік, за оцінками української розвідки, російський парк Ту-22М-3 скоротився до лише 27 «повністю придатних до виконання завдань» літаків. 19 квітня 2024 року було підтверджено, що один з них був збитий (ймовірно, українськими зенітно-ракетними комплексами С-200/СА-5 «Гаммон»).

***

Висновки

Безперечно, що бомбардувальники регулярно залишаються в експлуатації довше, ніж запланований термін служби (див. Повітряні сили США досі літають на Boeing B-52 віком понад 60 років). Також безперечно, що близько 50% російського бомбардувального парку пройшли капітальний ремонт у період 2015-2022 років. Однак, принаймні таку ж частину Туполєвих Дальньої авіації можна описати лише як «музейні експонати» (саме тому заяви СБУ про «знищення бомбардувальників на суму 7 мільярдів доларів США», вибачте, смішні).

Тим не менш, і навіть якщо досі немає доказів, що підтверджують заяву України про знищення та пошкодження «40+» російських літаків, українська операція «Павутинка» все одно була «важливою»: принаймні у випадку з Ту-95МС, вона вразила переважно літаки, які «регулярно експлуатуються», якщо не зовсім ті літаки, які «експлуатуються частіше, ніж інші доступні планери».

Таким чином, хоча загалом ця операція могла знищити та/або пошкодити «лише» близько 30% всього російського бомбардувального парку, і навіть якщо вона могла знищити «лише» 5-7 підтверджених Ту-95МС та 3 Ту-22М-3, слід пам’ятати, що вона знищила «5-7 з 10-12 регулярно експлуатованих Ту-95МС». Іншими словами: «понад 50% планерів, які можна вважати такими, що регулярно експлуатуються».

Цю втрату росіянам нелегко замінити: оскільки Ту-95 так довго не випускалися, їм знадобиться «поглинання» великої кількості планерів і достатньо часу, щоб відновити флот до його попереднього стану. Настільки, що це навряд чи станеться до кінця цього року.

Звичайно, схоже, що російський парк Ту-160 залишився без жодних втрат: таким чином, вони залишаються загрозою (для України та для «інших»). У свою чергу, парк Ту-22М-3 скоротився внаслідок ударів 1 червня, але це мало менше значення: через дефіцит ракет Х-32 (запас був майже повністю вичерпаний у 2022-2024 роках), а після втрати одного бомбардувальника у квітні 2024 року він брав дуже мало бойових дій.

© 2025 Том Купер

 

Рейтинг публікації

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0