Одним із інструментів Євросоюзу та Данії зокрема є Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні. «Європейська правда» спільно з EUACI підготувала цю публікацію, аби розповісти про результати роботи антикорупційної системи, її механізми та завдання кожного органу.
У цій статті зібрано разом інформацію про те, як працюють та взаємодіють НАЗК, НАБУ, САП, ВАКС та АРМА.
Хочемо наголосити, що питання подолання корупції є дуже комплексним, а інфраструктура охоплює не лише антикорупційні інституції, а й діяльність розслідувальних медіа, громадянського суспільства, бізнес-спільноти і в результаті спирається на доброчесність кожного громадянина зокрема. Водночас цей процес ніколи не відбувається лінійно. Всупереч поширеному сприйняттю, антикорупційні справи не починаються зазвичай з розслідувального ЗМІ чи НАЗК і не завершуються потім у ВАКС чи АРМА. Кожна інституція має свої функції та цілі, частково вони перетинаються та співпрацюють. Справді спільний знаменник для них – сподівання українського суспільства на те, що саме завдяки антикорупційним органам запанує справедливість, покарання за корупцію стане невідворотним. У тому числі й насамперед – для «недоторканих» топ-корупціонерів з високими посадами та зв’язками.
Відтоді сам реєстр та НАЗК як інституція пройшли низку випробувань.
Нині агентство працює з Реєстром декларацій у межах чинного законодавства. За результатами перевірки декларацій та дотримання законодавства із запобігання корупції й фінансування партій Агентство складає протоколи, викликає осіб для надання пояснень, звертається до суду або правоохоронних органів.
Крім адміністрування реєстру декларацій НАЗК має низку інших важливих антикорупційних повноважень та завдань.
Бюро розпочало працювати у квітні 2015 року. У новинах про розслідування НАБУ фігурують вражаючі суми грошей, потужні державні структури та підприємства, відомі прізвища. На етапі здійснення досудового слідства НАБУ співпрацює зі Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою, яка здійснює процесуальне керівництво розслідуванням.
Підслідність НАБУ досить конкретна та стосується топ-корупції як юридичних, так і фізичних осіб.
За даними слідства, на початку січня 2017 року філія «ЦЗВ» ПАТ «Укрзалізниця» уклала з підконтрольним учасникам схеми підприємством низку договорів на закупівлю 55 тис. тонн дизельного палива за вигідною для філії ціною. Однак згодом керівник філії відмовився від замовлення палива за цими договорами, натомість замовив дизель у тієї ж компанії, але за іншими контрактами з більшою ціною.
Наприкінці січня 2017 року учасники корупційної схеми уклали низку додаткових угод, якими безпідставно збільшили ціну дизпалива для «Укрзалізниці» на 10%.
Керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури підпорядковується безпосередньо генпрокурору та за посадою є його заступником, однак на законодавчому рівні передбачено гарантії незалежності САП від тиску. Зокрема, генпрокурор, його перший заступник та заступники не мають права давати вказівки прокурорам САП чи якось інакше впливати на реалізацію їхніх повноважень.
Окрім підтримання обвинувачень у Вищому антикорупційному суді, САП має низку інших важливих функцій.
За даними слідства, голова ХОАС вимагала від одного з суддів цього ж суду ухвалення рішення в адміністративній справі щодо земельного питання на користь комерційної компанії. 21 вересня 2020 року, перед відповідним судовим засіданням, посадовицю у момент передачі нею неправомірної вигоди викрили детективи НАБУ спільно з CБУ та САП. Наступного дня особі повідомили про підозру.
Досудове розслідування тривало з липня 2020 року до січня 2021 року. Нині справа перебуває на розгляді у ВАКС.
Суд запрацював у вересні 2019 року. ВАКС складається з Суду першої інстанції та Апеляційної палати. Перша інстанція розглядає кримінальні провадження та клопотання, скарги й заяви для розгляду слідчими суддями. Апеляційна – подання про визначення підсудності, апеляційні скарги щодо рішень перших інстанцій, скарги на рішення слідчих суддів.
До складу ВАКС входять 38 суддів. Підслідність суду значною мірою подібна до підслідності Національного антикорупційного бюро України.
Цього суддю обвинувачували у вимаганні та одержанні неправомірної вигоди в сумі майже 570 тис. грн за винесення на користь позивача судового рішення в господарській справі про стягнення страхової виплати в сумі 2,3 млн грн.
АРМА є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом. Розшук активів ним здійснюється за зверненням слідчого, детектива, органів досудового розслідування, прокуратури та судів. Метою є арешт та конфіскація набутого корупційним шляхом добра чи стягнення його в дохід держави внаслідок визнання необґрунтованим.
АРМА управляє активами, у тому числі шляхом реалізації на торгах широкого асортименту арештованого майна – від зерна і одягу до дорогих «мерседесів» преміум-класу. У визначених законом випадках виконує судові рішення про конфіскацію майна, його стягнення в дохід держави. Конфіскація у корупціонерів незаконно нажитого є надзвичайно важливим елементом боротьби з хабарництвом та відповідає запитам суспільства на справедливість. Однак за весь час існування Нацагентства до органу на виконання надійшло тільки одне рішення про конфіскацію та ще кілька рішень про спецконфіскацію активів. Тому основний спосіб управління арештованим майном – передача його управителям для збереження економічної вартості.
Управитель страхує актив, відновлює деякі об’єкти, утримує їх та отримує доходи від комерційного використання нерухомого майна. Здійснені витрати він за погодженням з АРМА компенсує з отриманих від управління доходів. З них же отримує винагороду та забезпечує надходження до державного бюджету. У підсумку держава не витрачає ресурси на збереження арештованого майна до вироку суду чи скасування арешту, натомість отримує дохід від управління.
Подібно Центр протидії корупції звертався до Національного антикорупційного бюро з заявою про злочин – можливе декларування недостовірної інформації першим заступником одного з міністрів. Різниця між задекларованим ним майном та його ринковими цінами склала понад 1,6 млн грн. НАБУ почало розслідування.
Спеціалізовані громадські організації також активно адвокатують законодавчі норми, що сприяють ефективній боротьбі з корупцією та забезпечують якомога ефективніше використання потенціалу антикорупційних органів.
Коментарі
Loading…