in ,

НАЗК залучає штучний інтелект для перевірки декларацій українських держслужбовців

НАЗК змінює підхід до відбору та перевірок декларацій. Раніше НАЗК мало обов’язок щорічно перевіряти декларації всіх топ-посадовців, тому на повну перевірку відбирало декларації залежно від категорії посади, у першу чергу Президента України, міністрів, народних депутатів, суддів Конституційного Суду України, Верховного Суду.

Понад 99% декларацій були не охоплені системним контролем НАЗК, а перевірка службовців інших посад була можлива лише за зверненням громадян, матеріалами журналістських розслідувань або у межах співпраці з правоохоронними органами.

По це повідомив заступник голови Національного агентства з питань запобігання корупції Артем Ситник.

«Як результат, ми не реалізовували очікування суспільства з перевірок декларацій. Відтепер відбір декларацій буде здійснюватись за результатами оцінки ризиків декларації, тобто залежно від показника рейтингу ризику. Це стало можливим оскільки в Закон України «Про запобігання корупції» внесено зміни та виключено обов’язок перевіряти щорічно всі декларації топ-чиновників, що дало можливість фактично змінити підхід до відбору декларацій на перевірку за ризик-орієнтованим принципом», – зазначив Артем Ситник.

За словами Ситника, всі подані декларації будуть проходити оцінку ризиків. Ті декларації, які матимуть найменший показник рейтингу ризику та можуть бути перевірені автоматизовано зможуть бути перевірені за допомогою штучного інтелекту – механізму автоматизованої перевірки.

Йдеться про порівняння даних декларації з іншими реєстрами, перевірку певними «формулами», наприклад, на виявлення ознак незаконного збагачення, наявності необґрунтованих активів тощо.

Отримання довідки про проходження автоперевірки не означатиме, що декларація пройшла повну перевірку, а свідчитиме, що вона має мінімальний коефіцієнт ризику.

«Ми прогнозуємо, що третина декларацій пройдуть цю перевірку. НАЗК зможе повернутися до них, якщо будуть виявлені нові факти або надійде звернення про ознаки недостовірного декларування. З решти 70% декларацій відбиратимуться для проведення повної перевірки  ті декларації, що мають найвищий рейтинг ризику, відібрані декларації в автоматизованому режимі розподілятимуться для перевірки уповноваженим особам НАЗК. Можливість втручання людини у процедури автоперевірки чи авторозподілу виключені, це здійснює машина за допомогою програмних продуктів, до яких вжито заходи захисту», – сказав заступник голови НАЗК.

Про те, що декларація пройшла автоматизовану перевірку декларанта буде повідомлено в його особистий кабінет Реєстру декларацій починаючи уже з 27 грудня. З відповідними довідками декларанти можуть ознайомитись в Реєстрі декларацій.

Варто зазначити, що отримання такої довідки не дає права на подачу виправленої декларації, але вона може бути використана для коректного заповнення декларації наступного періоду або виправлення даних в реєстрах (якщо вони виявились не актуальними).

Автоматизовану перевірку можуть пройти лише декларації, подані за 2021 та подальші звітні роки (за попередні роки зробити це неможливо). Процес автоперевірки може тривати від тижня до півтора місяця.

Також у НАЗК розповіли, що НАЗК внесло зміни до Порядку проведення повних перевірок, розмежувавши недостовірні та неточні відомості, залежно від розміру виявлених розбіжностей у декларації. До 100 прожиткових мінімумів (для декларацій, поданих у 2023 році, – це не більше 268,4 тис.грн, у 2024 році – 302,8 тис.грн) – це неточні відомості, більше 100 прожиткових мінімумів – недостовірні. Про зазначені неточні відомості у декларації не будуть запитувати пояснень декларанта.

Разом з тим, на запит уповноваженої особи декларант буде зобов’язаний надати копії документів, що підтверджують достовірність зазначених відомостей, якщо вони відсутні у розпорядженні НАЗК. Надати пояснення як і раніше залишається правом декларанта. Для спрощення процедури заповнення декларації та уникнення в ній помилок НАЗК розробило функцію «Дані для декларації» в Реєстрі декларацій.

Нагадаємо, тривають кампанії декларування – щорічні декларації за 2021-2022 роки необхідно подати до 31 січня 2024 року, а за 2023 рік – до 31 березня 2024 року включно. Упродовж 30 днів можна 1 раз подати виправлену декларацію.

Рейтинг публікації

Written by Інна

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Loading…

0

Зеленський підписав законопроєкт про гуманітарну допомогу

Пенсіонери можуть отримувати додаткову виплату – благодійну пенсію